Schipper: ‘Mooie woorden in nieuw coalitieprogramma, nu de centen nog’

1 juni 2018

Schipper: ‘Mooie woorden in nieuw coalitieprogramma, nu de centen nog’

Foto:

In het vandaag gepresenteerde coalitieprogramma van D66, GL en de CU ziet de SP mooie lichtpuntjes, maar plaats ook kanttekeningen bij de haalbaarheid. SP-leider Tim Schipper: ‘We zien fraaie woorden in de tekst. Maar als het gaat om de centen dan zien we een pofprogramma: van veel van de inkomsten is het maar de vraag of ze er echt gaan komen. Daarnaast gaat er 2 miljoen van de thuiszorg naar andere projecten van de gemeente. Dat terwijl het geld daar juist hard nodig is.’

De door de SP in het vorige stadsbestuur geregelde huurverlaging voor lage inkomens wil de nieuwe coalitie voorzetten, maar na 2020 hebben ze er geen geld voor geregeld. Dat terwijl juist de huren in Utrecht extreem hoog zijn en dit goed helpt in het bestrijden van armoede. Schipper is ook kritisch over de steeds hoger wordende kosten voor de gemeenteraad en het stadsbestuur: ‘De extra D66-wethouder kost de stad 1,3 miljoen. De gemeenteraad heeft onlangs nog 2 miljoen gekregen. Dus er wordt de komende 4 jaar bijna 3,5 miljoen extra uitgegeven aan de fracties, griffie en het bestuur van de stad. Dat geld kan beter worden besteed aan meer veiligheid of betaalbare huur.’