SP organiseert stoepkrijtwedstrijd op 4 juli voor het stadhuis

29 juni 2018

SP organiseert stoepkrijtwedstrijd op 4 juli voor het stadhuis

Foto: SP Utrecht

140 euro boete voor stoepkrijten? Nog steeds staat in de Utrechtse Algemene Plaatselijke Verordening dat stoepkrijten niet is toegestaan. 4 studenten kregen maandag nog een boete voor krijten. Volgens SP-raadslid Ruurt Wiegant moet dit verbod snel opgeheven worden: ‘Deze kinderachtige regel mag wat de SP betreft snel uit het lokale wetboek gehaald worden door burgemeester Jan van Zanen.’ De SP nodigt daarom alle kinderen uit om woensdag 4 juli vanaf 14.00 uur zo fraai mogelijk met stoepkrijt de tekst ‘I ♥ Jan van Zanen’ aan te brengen op de stoep op de stadhuisbrug. Grote mensen die mee willen doen zijn ook welkom, maar dingen niet mee naar de prijs. De burgemeester zelf zal worden gevraagd de mooiste uit te kiezen. De politie wordt ook uitgenodigd om toezicht te houden op een ordelijk verloop.

SP-raadslid Ruurt Wiegant: ‘Studenten protesteerden tegen de bezuinigingen die de universiteit wil doorvoeren op de faculteit Geesteswetenschappen, door met spuitstoepkrijt de tekst ‘Zeg nee 27-6’ aan te brengen op straat aan de Drift. Volstrekt belachelijk dat daar überhaupt tegen opgetreden wordt. Laat staan een boete van € 140 per persoon. We hebben het hier niet over bekladden, maar vrijheid van meningsuiting. Met één emmertje water of één buitje is het weer weg.’

De SP wil dat het verbod op stoepkrijt uit de APV verdwijnt en krijgt daarvoor steun van Student & Starter. ‘Alle partijen die dat ook willen zijn uiteraard van harte welkom’, aldus Wiegant.

Het Facebook-evenement kun je hier vinden