Succes SP: Het stoepkrijtverbod gaat verdwijnen!

4 juli 2018

Succes SP: Het stoepkrijtverbod gaat verdwijnen!

Foto: Eduard van Scheltinga

Het begon met een boete van 140 euro die 4 studenten kregen voor stoepkrijten. Het eindigde vandaag met een mooie stoepkrijtwedstrijd en het opheffen van het stoepkrijtverbod. Burgemeester van Zanen kondigde het einde van het stoepkrijtverbod aan tijdens een door de SP georganiseerde stoepkrijtwedstrijd. SP-raadslid Ruurt Wiegant: ‘Dit is een prachtig resultaat! Het is goed dat deze betuttelende en onnodige regel nu gaat verdwijnen. Alle kinderen, ouders, studenten en alle andere Utrechters die mee hebben geholpen: bedankt, dit is jullie overwinning!’

Een week geleden kregen 4 studenten nog een boete voor het gebruik van stoepkrijt uit een spuitbus. Ze protesteerden tegen de bezuinigingen op hun universiteit. Burgemeester van Zanen liet toen nog weten, na vragen van de SP, dat hij niet van plan was om het stoepkrijtverbod te schrappen. Wiegant: ‘Na alle druk van Utrechters die dit een onzinnige regel vinden en alle kinderen die vandaag mee hebben gekrijt tegen dit verbod is de burgemeester toch overstag gegaan. We zijn blij dat hij vandaag goed heeft geluisterd naar wat het overgrote deel van de Utrechters wil.’

De SP kreeg bij het organiseren van de wedstrijd steun van Studenten&Starter, GroenLinks, PvdA, PvdD, VIDIUS StudentenUnie, Rechtop Utrecht, PVV, Denk en Stadsbelang Utrecht.

Foto: Eduard van Scheltinga