Schipper: Kan Van Hooijdonk blijven na Uithofdebacle?

5 december 2018

Schipper: Kan Van Hooijdonk blijven na Uithofdebacle?

Tientallen miljoenen euro's extra gaat de nieuwe tramlijn naar de Uithof kosten. Een rapport van de rekenkamer legt een deel van de schuld van deze megarekening bij de slechte samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. SP-fractievoorzitter Tim Schipper gaat GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk daarom het vuur stevig aan de schenen leggen over haar rol in het debacle rond de Uithoflijn. Schipper: ‘Het rapport over de Uithoflijn bevestigt keihard de gebrekkige samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de Provincie en het niet opvolgen van adviezen die al in 2015 waren gegeven om dat megaproject in de klauwen te houden. De wethouder was al die tijd deel van het probleem.’

De basis van het debacle is echter al eerder gelegd in de tijd dat het openbaar vervoer nog viel onder het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht (samenwerkingsverband tussen de gemeente en provincie). In de opstartfase van de Uithoflijn is besloten de kosten voor beheer niet op te nemen in de begroting voor de aanleg van de lijn. Die bleken dit jaar te zijn opgelopen tot € 34 miljoen. ‘Dit alles roept de nodige vragen op voor wethouder Lot van Hooijdonk, die namens de gemeente in het dagelijks bestuur van het BRU zat en in de stuurgroep van de Uithoflijn. In hoeverre heeft zij de gemeenteraad goed geïnformeerd? Heeft zij geweten van die kosten en wat heeft ze gedaan om het uit de hand lopen ervan te voorkomen? Waarom heeft ze niet ingegrepen toen de adviezen uit 2015 niet werden opgevolgd?’

De gemeenteraad bespreekt het rekenkamerrapport op 13 december. Dan zal moeten blijken of Van Hooijdonk het vertrouwen van de SP kan behouden.