SP wil onderzoek gemeente naar illegale onderverhuur

15 februari 2019

SP wil onderzoek gemeente naar illegale onderverhuur

Foto: Maurits Gemmink / www.sp.nl

Bijna wekelijks vliegen de cijfers de Utrechters om de oren: de woningnood in Utrecht is hoog. De gevolgen van de grote tekorten zijn groot, want huren en kopen is voor veel mensen onbetaalbaar geworden en de sociale huur kent inmiddels een wachttijd van meer dan 10 jaar. Uit onderzoek van het Financieel Dagblad blijkt dat er in Amsterdam ondertussen 10% tot 20% van de sociale huurwoningen illegaal onderverhuurd worden. De SP wil dat het gemeentebestuur een soortgelijk onderzoek gaat doen in Utrecht.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: ‘Wonen in Utrecht is voor veel mensen onbetaalbaar. Dan is het absurd dat er illegaal onderverhuurd wordt door mensen die misbruik willen maken van de woningnood. Als dat in Amsterdam al gebeurt, dan kun je er zeker van zijn dat er in Utrecht ook onderverhuurd wordt door deze profiteurs.’

De SP heeft vragen aan het gemeentebestuur aangekondigd. Schipper: ‘De gemeente en de woningcorporaties moeten hard optreden tegen profiteurs die op deze manier een slaatje proberen te slaan uit de woningnood. Woninguitzetting ligt wat mij betreft gewoon op tafel.’ De woningnood is onder andere veroorzaakt door de verhuurdersheffing. Woningcorporaties moeten daardoor jaarlijks bijna 1,7 miljard euro betalen aan het rijk. Geld dat daardoor niet ingezet kan worden voor het bijbouwen van voldoende sociale huurwoningen.