Wiegant wil bodycams voor handhavers

26 april 2019

Wiegant wil bodycams voor handhavers

Foto: SP Utrecht

Uit recent onderzoek blijkt dat het gebruik van bodycams tot minder geweld tegen agenten leidt. De SP wil daarom dat Utrechtste handhavers ook worden uitgerust met bodycams en gaat hiervoor pleiten in de gemeenteraad. Utrecht kampt al enige tijd met een tekort aan politieagenten. Om dit op te vangen worden er steeds meer handhavingstaken uitgevoerd door handhavers. Hierdoor worden deze steeds vaker geconfronteerd met geweld.

SP-raadslid Ruurt Wiegant: 'Uit experimenten blijkt dat bodycams agressie kunnen voorkomen. Daarom worden ze binnenkort ook ingezet door de politie. Mocht er toch geweld worden gebruikt, kunnen ze helpen bij het veroordelen van de geweldgebruikers. Daarnaast kunnen ze ook helpen bij het beoordelen van klachten van Utrechters tegen het handelen van handhavers. De handhavers die ik gesproken heb zijn dan ook enthousiast over het invoeren van bodycams.'

De bodycams nemen niet altijd op, maar worden pas aangezet bij een mogelijk gevaarlijke situatie. De handhaver moet van tevoren aangeven dat de camera wordt aangezet. SP-raadslid Ruurt Wiegant: 'Onder Rutte is er steeds meer bezuinigd op de politie. Daarom vragen we steeds meer van onze handhaver. Bij die extra taken hoort ook meer bescherming tegen agressie, dat zijn we hen wat mij betreft verschuldigd.'