Verkeersexperiment ’t Goylaan is bezigheidstherapie gemeente

30 januari 2020

Verkeersexperiment ’t Goylaan is bezigheidstherapie gemeente

Om de doorstroming van het verkeer op ‘t Goylaan te verbeteren is de Gemeente een proef gestart waarbij de verkeerslichten op het kruispunt met de Linschotensingel/Scherpenburglaan zijn uitgeschakeld en de rijwegen versmald. Vreemd genoeg zijn echter direct vanaf de start van de proef tijdens de spitsuren verkeersregelaars actief die de functie van die verkeerslichten overnemen. SP-Fractievoorzitter Tim Schipper stelde hierover mondelinge vragen aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Het experiment, dat ongeveer 3 maanden zou moeten duren, lijkt hiermee dus verder zinloos. Fractievoorzitter Tim Schipper stelde daarom vragen over het doel en de uitvoering van de proef en het nut van de verkeersregelaars.

Schipper: “De wethouder gaf aan dat de proef niet zonder verkeersregelaars kan en het tot het einde op deze manier zal worden uitgevoerd. In dat antwoord zit eigenlijk al de erkenning dat het niet gaat werken. Laat dat nou net zijn wat ik al dacht. Afslaand en kruisend verkeer komt er in de spits gewoon niet door. Als je dat nu al weet, kan je er net zo goed meteen mee kappen. Bezigheidstherapie.”

De verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid van ’t Goylaan zijn al langer een pijnpunt voor de gemeente. Eerder is al besloten tot herinrichting van het voorrangsplein, verderop aan ’t Goylaan, na een klachtenregen over de onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituatie en vele ongelukken. De kosten voor herinrichting van de rotonde en de weg, die in 2016 al voor miljoenen waren getransformeerd, zullen €1,2 miljoen bedragen.