Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren
Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren
Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.
Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.
Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.
Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.
Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht
Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht
Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht
Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad
Reacties
Ben zelf buschauffeur bij qbuzz Utrecht
Voorheen werkzaam GVU
Heb nog nooit het openbaar vervoer zo snel af zien glijden voor het personeel en ook voor de passagiers
Geweldig idee. Er is ondanks al het leed op dit moment geen betere timing om dit door te zetten. Mijn stem hebben jullie. ??.
Gr,
Mustapha Kanaa
Ondernemer/ buschauffeur Q-buzz
stad Utrecht.
Goed stuk, en het klopt: het uiteindelijke belang van met name Qbuzz is niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Italiaanse aandeelhouders vetmesten. Dit alles ten koste van het personeel op de werkvloer.
Dit schobbejakkenbedrijf moet zo snel mogelijk geëlimineerd worden.
Neem een openbaar vervoerbedrijf in dienst dat er eerlijk voor uit komt om (een beetje) winst te maken en kwaliteit te leveren. Met connexxion en gvu zou de provincie er veel beter hebben uitgezien.
Reactie toevoegen