Wonen in een onbetaalbare stad

18 juni 2020

Wonen in een onbetaalbare stad

Foto: Pieter Joost Lemmens / Wikimedia Commons

In een artikel van DUIC van 15 juni jl. zijn de eerste prijzen van nieuwe woningen in de Merwedekanaalzone in Utrecht bekend gemaakt. Kosten: tussen de €371.000 en €1.400.000. De SP stelt vandaag vragen hierover aan het college: zijn dit de prijzen waarmee gemengde en toegankelijke wijken mee gebouwd moeten worden?

In de Merwedekanaalzone wordt de komende jaren gebouwd aan duizenden nieuwe woningen. Deze zijn vanwege het huizentekort in Utrecht en de overkokende woningmarkt hard nodig. Van de eerste koopprijzen van de Merwedekanaalzone viel fractievoorzitter Tim Schipper van zijn stoel: “Hoe gaat het college ervoor zorgen dat ook mensen met een kleinere beurs kunnen wonen in Utrecht, als dít de prijzen zijn die worden gehanteerd?”De SP zet vraagtekens bij de haalbaarheid van de ambities van het college op het gebied van het mengen van de wijken en betaalbaar bouwen, zoals geformuleerd in de Woonvisie en het Stadsakkoord Wonen. “Deze start geeft weinig vertrouwen in de verdere uitwerking van dat fraaie Stadsakkoord. De Gemeente heeft het over bouwen voor diverse doelgroepen: welke doelgroepen dan?”, aldus Schipper.

Lees hier de mondelinge vragen die we vanmiddag, samen met een aantal andere fracties, stellen in het vragenuur.