Vragen over mensonterend wonen aan de Hanoidreef

4 februari 2021

Vragen over mensonterend wonen aan de Hanoidreef

Foto: Bewoners Hanoidreef

De huurders van een 10-hoog flat aan de Hanoidreef in Overvecht worden al jarenlang geconfronteerd met achterstallig onderhoud, schimmel en tocht. Verhuurder Bo-Ex voert reparaties niet of slecht uit. Deze week trokken de huurders hierover aan de bel bij de Gemeenteraadsleden. SP Fractievoorzitter Tim Schipper stelt namens de voltallige raad vragen aan de wethouder.

‘Mensonterend wonen aan de Hanoidreef in Overvecht’, zo luidde de titel van de e-mail die de bewoners van de 10-hoog flat op 2 februari jongstleden naar de leden van de Gemeenteraad stuurden. De meegestuurde foto’s bevestigden de titel ondubbelzinnig. Grootschalig achterstallig onderhoud, tocht, vocht, schimmel, ramen en deuren die niet (goed) sluiten. Reparatieverzoeken worden niet, of slechts met lapwerk, uitgevoerd door verhuurder Bo-Ex.

Hoewel er deze week aan de bel wordt getrokken bij de Gemeenteraad, spelen de problemen in de flat al veel langer. Er heerst namelijk al sinds 2008 onduidelijkheid over wat de verhuurder met het gebouw aan de Hanoidreef gaat doen: opknappen, of slopen.

Tim Schipper licht toe: “In het productieprogramma van de prestatieafspraken 2016-2019 stond het gebouw op de rol voor ‘groot onderhoud met woningverbetering’, op te leveren in 2017. Bij de jaarlijkse updates is deze planning steeds een jaar opgeschoven. Ondertussen zitten de bewoners met een onveilig en ongezond huis, waar ze wel iedere maand huur voor kunnen aftikken.”

Nu kregen de bewoners te horen dat Bo-Ex in 2022 pas duidelijkheid wil geven over de toekomst, waaronder de optie van een uitruil met beleggers en ontwikkelaars (a la ‘De Mix). Schipper: “Het kan dus nog jaren duren voordat de huurders duidelijkheid krijgen over waar ze aan toe zijn, en voor daar überhaupt wat gebeurt.”

In de mondelinge vragen draagt de Gemeenteraad de wethouder op om ervoor te zorgen dat de mensonterende woonsituatie aan de Hanoidreef zo snel mogelijk wordt opgelost.