BIZARRE PRIJSSTIJGINGEN STADSWARMTE: SP STELT VRAGEN

26 januari 2022

BIZARRE PRIJSSTIJGINGEN STADSWARMTE: SP STELT VRAGEN

Foto: Pixabay

Dat er flinke prijsstijgingen voor energie aan zaten te komen wisten we al, maar Eneco maakt het in Utrecht wel érg bont. Met een prijsstijging van meer dan 60% worden huishoudens opgezadeld met een torenhoge rekening, terwijl een groot deel van de stad verplicht is aangesloten op Eneco-stadsverwarming. De SP stelt vragen aan de wethouder over deze bizarre gang van vragen.

Is je huis aangesloten op een warmtenet, dan ga je dit jaar flink meer betalen voor warmte. Begin januari hebben de vijf grote warmtebedrijven hun tarieven voor 2022 bekend gemaakt. Eneco komt uit op de hoogste prijs per gigajoule (GJ) warmte, namelijk €43,67.

De Gemeente Utrecht heeft ervoor gekozen om een groot deel van de stad (verplicht) aan te sluiten op de Eneco-stadsverwarming, om ervoor te zorgen dat uiteindelijk alle huizen in de stad van het gas af zijn. Een belangrijk deel van de warmte in het Utrechtse stadsverwarmingsnet wordt opgewekt met het verbranden van houtpellets. Toch krijgen ook Utrechtse huishoudens met Eneco-stadsverwarming te maken met een tariefverhoging van 63%.

Fractievoorzitter Tim Schipper: “Mensen met een aansluiting op stadswarmte hebben geen keuze. Zij kunnen dus niet minder gas gebruiken, maar betalen er wel de hoofdprijs voor. Dat kan oplopen tot wel € 700 extra per jaar. Het in onbekend wat de reden voor de gigantische tariefverhoging van stadswarmte is. Dat vinden we onacceptabel.”

Als het aan de SP ligt, maakt het college betere, waterdichte afspraken met Eneco over een gematigde tariefontwikkeling bij de verdere uitrol van stadsverwarming in Utrecht. Daarnaast zijn er in Utrecht ook nog steeds veel te veel woningen in de voorraad van woningcorporaties met slechte energielabels, en zelfs enkel glas. “Dit kan anno 2022, met al die duurzaamheidsambities die het college heeft, echt niet. Het wordt hoog tijd voor de corporaties om eens tempo te maken met het opknappen van deze huizen.”

De vragen van de SP zijn hier te lezen.

Reacties

Wij gaan iets meer als € 1400 per jaar meer betalen. Wij krijgen een verhoging van € 117 per maand voorgeschoteld.