Alles uit de kast voor aanpak geluidshinder Hoograven

2 februari 2022

Alles uit de kast voor aanpak geluidshinder Hoograven

Na een eerdere poging van de SP om de geluidshinder van de A12 in Hoograven versneld aangepakt te krijgen tekent zich nu in de gemeenteraad alsnog een meerderheid af. In de raadsvergadering van 3 februari zal SP-fractievoorzitter Tim Schipper daarom opnieuw een voorstel in stemming brengen. Schipper is uiteraard verheugd: “Het ijzer moet je smeden als het heet is.”

Al tientallen jaren hebben bewoners van Hoograven Zuid last van de verkeersherrie van de A12. Die zit ver boven de toegestane norm. De aanpak ervan is door het Rijk steeds gekoppeld aan de verbreding van de A27, het zogeheten ‘tracébesluit.’ Of die verbreding doorgaat is de vraag, nu het nieuwe kabinet daarover opnieuw gaat steggelen met de gemeente en de provincie. Aanpak van de geluidshinder kan daardoor wederom nog jaren duren.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper vond en vindt de overlast voor de buurt onaanvaardbaar. “Al jaren probeer ik er beweging in te krijgen, maar wethouder van Hooijdonk (GroenLinks) wilde wachten op het kabinet en er zelf geen cent bijleggen.”

In 2019 diende Schipper een motie in bij de gemeenteraad om de wethouder alsnog tot actie te bewegen, maar die kreeg onvoldoende steun. Nu echter is D66 van mening veranderd en dient zich een meerderheid aan voor een nieuwe motie. Schipper daarover: “Wat de beweegredenen bij D66 ook mogen zijn, deze kans grijp ik natuurlijk met beide handen aan. Die motie gaat in de raadsvergadering van 3 februari meteen in de recycling.”

Update: op 3 februari nam de voltallige gemeenteraad de motie van Schipper aan.