“Als dieven in de nacht”

14 maart 2022

“Als dieven in de nacht”

Net na middernacht, tijdens het laatste halfuur van de laatste raadsvergadering van de lopende raadsperiode, schoof een minimale meerderheid van de gemeenteraad zichzelf een douceurtje toe van ruim € 35.000 per jaar aan extra fractiebudget. Twee dagen nadat de Utrechtse SP-fractie juist € 70.000 terugstortte in de gemeentekas. Scheidend SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft er geen goed woord voor over.

“Onder het mom van ‘betere democratie’ werd dit er op de valreep nog even doorgejast. Dat gaat vooral betekenen nog meer moties, nog meer schriftelijke vragen en debatten waarin vooral lucht wordt verplaatst. Een raadslid dat de hele dag te ziek was om aanwezig te zijn in de raad kwam zelfs ’s avonds laat toch even binnenvallen om met zijn beslissende stem de poet binnen te harken. Als dieven in de nacht.”

Om een indruk te geven wat deze hobby kost: € 424.000 extra per jaar bij een gelijkblijvend aantal fracties in de volgende raadsperiode. Dat is ongeveer de onrendabele top voor een kunstgrasveld, of drie keer het jaarbudget van de voedselbank. Ieder jaar weer. Elke fractie erbij na de verkiezingen kost nog eens ruim € 35.000 per jaar.

Schipper: “Als SP tonen we jaar in jaar uit aan dat de budgetten veel te hoog zijn. We betalen onze mensen een fatsoenlijk salaris, maken gebruik van de goede faciliteiten die de gemeente toch al biedt en gaan geen dagen op de hei zitten op kosten van de Utrechters. Ik zou niet weten wat wij met extra fractiebudget zouden moeten. Wat mij betreft hebben de partijen die dit konijn uit de hoge hoed hebben getoverd wat uit te leggen. Dat gaat dan om DENK, PvdA, Student&Starter, CDA, PvdD, PVV, Stadsbelang en niet te vergeten D66.”

Wie wil weten waaraan de partijen in de raad hun fractiegeld uitgaven in 2020 kan dat hier lezen. Binnenkort verschijnen de rapportages over 2021.