Voortgezet onderwijs Utrecht: ook de Klop en Martijnschool met sluiting bedreigd!

10 december 2005

Niet alleen het Dr. De Bruijnelyceum aan de Van Hengeveldstraat (West) sluit per 1 augustus zijn deuren, maar ook College De Klop en de Martijnschool in Overvecht dreigen met ingang van dezelfde datum gesloten te worden. Dat bleek tijdens het mondeling vragenuur in de gemeenteraad op 8 december, waar SP raadslid Mary Mossel wethouder H.Janssen (CDA) aan de tand voelde over de sluiting van het De Bruijnelyceum.

De Willibrordusstichting, waar alle katholieke en christelijke scholen in en rond de stad Utrecht onder vallen, zit in de financiƫle problemen. Die zijn ontstaan door de vertraging bij de bouw van het Amadeuscollege in Leidsche Rijn/Vleuterweide. Voor de Martijnschool (Voortgezet Speciaal Onderwijs) spelen landelijke bezuinigingen een rol, waardoor dit soort scholen minder geld krijgen van het ministerie van Onderwijs.
Het bestuur van de Willibrordusstichting is nu van plan om de Martijnschool als afdeling onder te brengen in de vestiging van het Deltacollege (VMBO) aan de Lieven de Keijlaan. Over enkele jaren moet de school dan opnieuw verhuizen naar de nieuwbouw vann het Deltacollege.

Mary Mossel sprak met enkele leerkrachten van de Martijnschool. Haar conclusie: "Voor deze kwetsbare groep kinderen is de combinatie met het Deltacollege zeer moeilijk en bedreigend. Bevendien is het maar de vraag of de combinatie veel geld oplevert. Twee maal verhuizen kost natuurlijk ook veel geld, de verdieping op de Lieven de Keijlaan moet ook nog verbouwd worden voor een paar jaar en afgelopen jaar is het gebouw aan de Ramsesdreef nog intern verbouwd. Dat heeft veel weg van kapitaalvernietiging."

College De Klop zal waarschijnlijk ook al met ingang van komend schooljaar dicht gaan en worden opgenomen in het Gerrit Rietveld College (vroeger: Blaucapel) in Tuindorp Oost.

De ouders van de leerlingen van het De Bruijnelyceum worden dinsdagavond 13 december geinformeerd over de herplaatsing van hun kinderen na de sluiting. Tijdens het vragenuur wilde wethouder Janssen niet beloven dat de kinderen die dat willen als groep overgeplaatst kunnen worden naar een andere school.

De SP heeft erop aangedrongen dat het voortgezet onderwijs, dat nu vrijwel geheel geconcentreerd wordt in de welwarende wijken van de stad, eerlijker gespreid wordt. De wethouder onderwijs heeft daar geen boodschap aan en wordt daarin gesteund door de collegepartijen Leefbaar Utrecht, PvdA, VVD en CDA. De ouders uit Overvecht, Zuilen, Lombok en Kanaleneiland zullen dus harder hun mond moeten roeren om het onderwijs in hun wijk veilig te stellen.