Actief voor veiligheid: cursus zelfverdediging voor winkelend publiek

23 februari 2006

Actief voor veiligheid: cursus zelfverdediging voor winkelend publiek

ZelfverdedigingUtrecht is een gezellige, drukke en grote stad. Ondanks dit positieve beeld voelen veel mensen zich onveilig. Agressie bij het uitgaan, geen politie in de buurt, ?s avonds over straat gaan of alleen door een verlaten park lopen maakt veel mensen angstig. In het kader van een veiligere en socialere domstad vatte ROOD Utrecht het idee op, om een cursus zelfverdediging te organiseren. De Utrechter moet zich namelijk veilig voelen in de eigen stad!

Zaterdagochtend 18 februari vond de ?actie veiligheid? plaats. ROOD Utrecht organiseerde in samenwerking met de sportschool ?Action Kenpo Karate Utrecht? in Winkelcentrum Overvecht een cursus zelfverdediging. Nadat we onze actieplek hadden gevonden en de docenten Agaath en Marcel hadden ontmoet konden we van start gaan met de cursus. Een paar ROOD-actievoerders deden mee aan de demonstratie terwijl de andere jongeren het winkelende publiek informeerden over de actie en daarbij flyers uitdeelden.
Na wat uitleg van Agaath en een warming-up begon het echte verdedigingswerk. Er werd geschopt en geslagen tegen de kussens en er werd gegild bij iedere trap die er werd uitgedeeld (wat natuurlijk veel aandacht opleverde). De actie was uiteindelijk erg geslaagd; veel bekijks, een hoop folders uitgedeeld, handige veiligheidstips en veel spierpijn!