SP woedend over uitstel debat brandweer

20 april 2006

SP woedend over uitstel debat brandweer

De SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad heeft zich in een brief aan het presidium beklaagd over het beknotten van het recht om mondelinge vragen te stellen aan burgemeester en wethouders. Aanleiding is de weigering van een raadsmeerderheid om vragen toe te staan over de problemen bij de brandweer. Daar dreigt per 1 juni aanstaande, wanneer het nieuwe arbeidstijdenbesluit van kracht wordt, een groot probleem met de bezetting van de parate ploegen. Op voorstel van de VVD werd het debat verwezen naar de eerstkomende raadscommissie bestuur en veiligheid.

Fractievoorzitter Paulus Jansen vindt de handelswijze van een raadsmeerderheid, waaronder de nieuwe coalitiepartijen PvdA, GroenLinks en CDA, ronduit stuitend: "Het gaat om een spoedeisende zaak. Het is duidelijk dat er een grote kans is dat per 1 juni de brandweer tussen de 15 en 20 mensen tekort komt bij de parate ploegen. De gemeente heeft nog maar zes weken om dat probleem op te lossen. En dan zegt een raadsmeerderheid: dat zien we over vier weken wel ..."

Het nieuwe Arbeidstijdenbesluit gaat in per 1 juni aanstaande; op dat moment wordt de maximale arbeidsduur 48 uur per week, tenzij op individueel niveau afspraken gemaakt worden over langere werktijden (“opt-out”). De parate ploegen van de brandweer werken op dit moment 54 uur per week. Omdat een groot deel van de medewerkers niet bereid is om mee te werken aan de opt-out regeling ontstaat er per 1 juni een tekort van 15 tot 20 FTE bij de parate ploegen. De opleidingscapaciteit van de Utrechtse brandweer is 12 FTE/jaar; dat betekent dat het opleiden van de benodigde extra mensen een tot anderhalf jaar gaat duren. De SP wil waterdichte garanties dat de veiligheid gedurende deze periode niet in het geding is en dat er geen druk wordt uitgeoefend op de brandweerlieden om langer te werken dan de wettelijke 48 uur.