SP heeft sleutel herbenoeming Brouwer in handen

9 juni 2006

SP heeft sleutel herbenoeming Brouwer in handen

(Uit Ons Utrecht van woensdag 7 juni)

Een aantal fracties in de gemeenteraad is niet gecharmeerd van de manier waarop de herbenoeming van burgemeester Brouwer verloopt. Fractievoorzitter Marry Mos van GroenLinks mocht in de laatste gemeenteraad uitleggen waarom ze eerst een brief had geschreven waarin ze tegen de automatische herbenoeming van Brouwer was en daarna een brief waarin ze er toch mee kon instemmen. SP-voorman Paulus Jansen vroeg aan Mos hoeveel druk van de PvdA nodig was geweest en of zoiets acceptabel is.

Mos antwoordde dat GroenLinks uiteindelijk een eigen afweging heeft gemaakt. "Een beetje druk vanuit de coalitie kan, maar intimidatie gaat te ver", zo stelde zij. Daarmee liet Mos in het midden hoe hard de PvdA partijgenoot Brouwer er bij GroenLinks heeft doorgedrukt. Dat het niet vanzelf was gegaan, werd wel overduidelijk.

De donderdag aangenomen verordening tot herbenoeming van Brouwer geeft aan dat er in de binnenkort in te stellen vertrouwenscommmissie minimaal zes fractievoorzitters plaats moeten nemen. De raad telt negen fracties. Leefbaar Utrecht en D66 nemen geen zitting in de comissie, de VVD hoogstwaarschijnlijk niet. Op de SP na hebben verder alle fracties laten weten plaats te nmen in de commissie. Het gonst van de geruchten dat de oppositie via de eis in de verordening - minimaal zes fractievooriztters - wraak zal nemen op de PvdA en de onorthodoxe handelswijze van Brouwer. In de komende vergadering van het presidium van de raad zal een pakket wensen op tafel worden gelegd in ruil voor het alsnog zitting nemen in de vertrouwenscommissie. Als - op Leefbaar Utrecht na - er straks toch acht fractievoorzitters in de vertrouwenscommissie zitting nemen, is daar een fikse prijs voor betaald. De SP heeft daartoe de sleutel in handen.