Debat: snelle oplossing integratievraagstuk niet voor handen

18 juni 2006

Debat: snelle oplossing integratievraagstuk niet voor handen

Over integratie wordt veel gepraat. Het is zelfs een van de meest gebruikte woorden in de media vorig jaar. Ook tijdens het politiek café van zondagmiddag was integratie het gespreksonderwerp. In het zonnige café Hofman aan het Janskerkhof luisterden en praatten 35 bezoekers mee met onze gasten over vooral de rol van het onderwijs.

Zo pleit Tiny Kox ? fractievoorzitter van de SP in de Eerste kamer ? voor een volkssysteem in het onderwijs. Zeki Arslan ? onderwijsdeskundige van FORUM ? ziet echter geen probleem in confessioneel onderwijs. Hij vindt het jammer dat er alleen maar wordt gesproken over islamitische scholen en niet over een select aantal orthodoxe scholen die voor problemen kunnen zorgen.

Uit het gehouden caferendum blijkt de zaal voor de overgrote meerderheid niets te zien in de integrerende werking van het islamitisch onderwijs. Van de 27 uitgebrachte stemmen op de stelling 'Islamitische scholen bevorderen de integratie' waren er 14 tegen. Ook een passieve opstelling van de overheid in het integratiedebat is niet wenselijk, vindt de meerderheid (17 van de 27). Klik hier voor het volledige caferendum met uitslag.

Arslan wijst ook op de verantwoordelijkheid van de politiek met betrekking tot de segregatie van de maatschappij. ?De afgelopen twintig jaar is er geen enkel politiek beleid gevoerd om de segregatie ongedaan te maken?, aldus Arslan.

Kox merkt hierbij op dat hij vaak hoort dat de politiek hier niet veel aan kan doen. Marcel van den Tooren - fractielid van de SP in de gemeenteraad van Utrecht - verwijt in zijn column zelfs de Utrechtse politiek van bewuste passiviteit. Maar dat de politiek buiten spel staat isvolgens Kox niet waar. ?De politiek kan veel bereiken via de inrichting van de woonwijken. Gemeenten moeten het spreidingsbeleid bevorderen door het bouwen van gemengde wijken met een belangrijk deel sociale woningbouw. Een snelle oplossing is echter niet in zicht en diegenen die dit beweren moet je wantrouwen?, waarschuwt Kox.

Marc Meulendijk - journalist en redactielid van het NPS-programma Premtime - wijst ook naar de rol van de media. Volgens hem maakt deze zich regelmatig aan discriminatie. "Als een allochtoon gezin hun buurt uitgepest wordt door extreem-rechtse blanke Nederlanders, hoor je daar weinig over. Maar als een groepje Marokkanen een oudere man lastigvallen, valt de media over elkaar heen om het te verslaan."

Zondag 1 oktober is de volgende SPiritus, dan over cultuur.