GVU: "Wir haben die Lüge nötig om zu leben."
GVU: "Wir haben die Lüge nötig om zu leben."
In het AD van 12 juli ("Bus is te laat of te vroeg") erkent woordvoerder Brouwer van het GVU dat hun bussen zelden op tijd rijden. Dat is knap vervelend voor de klanten die veronderstellen dat het vertrektijdenschema bij de halte een weergave is van de werkelijkheid. Volgens Brouwer liggen de afwijkingen vooral aan de chauffeurs.
Merkwaardig. In het recent verschenen jaarverslag van het GVU over 2005 staat niets over de gebrekkige punctualiteit, maar wordt op pag.16 juist een anonieme reiziger opgevoerd die verklaart: "Wat hem opvalt is dat de bussen stipt op tijd rijden. De trein rijdt minder op tijd." Het jaarverslag lijkt daarmee een treffende illustratie van de stelling van Friedrich Nietsche "Wir haben die Lüge nötig um zu leben."
De chauffeurs van het GVU zelf hebben een geheel andere verklaring voor de wisselvallige vertrektijden: door bezuinigingen op het dienstrooster moet er vaak zó hard gejakkerd worden dat er zelfs ritten uitvallen.
De SP-fractie wil na de zomer de maatschappelijke prestaties van het gemeentelijk vervoerbedrijf bespreken in de gemeenteraad. Het jaarverslag bevat wél veel PR-praat, maar bijzonder weinig cijfers over de ontwikkeling van het vervoer per lijn, de effecten van veranderingen in lijnvoering, de veiligheid in de bus.
Fractievoorzitter Paulus Jansen constateert dat het jaarverslag van het GVU in het teken lijkt te staan van de privatisering, waar de directie voorstander van is: "Véél aandacht voor de gestegen winst, veel mist rond de prestaties. Wat ons betreft wordt snel de knoop doorgehakt dat het GVU een gemeentelijk vervoerbedrijf blijft, zodat ze zich weer kunnen bezig houden met de kerntaak: het punctueel vervoeren van zoveel mogelijk reizigers."