Gemeenteraad blijft reizen op kosten gemeente

2 juni 2006

Gemeenteraad blijft reizen op kosten gemeente

De gemeenteraad heeft gisteren de nieuwe verordening op de fractievergoedingen vastgesteld, waarbij de verantwoordingsplicht over de besteding van het geld is aangescherpt. Wel blijven de budgetten torenhoog en mogen gemeenteraadsleden ook in de toekomst hun buitenlandse werkbezoeken apart blijven declareren. De SP-fractie stemde als enige tegen de hoge budgetten.

De kleinste fractie (Burger en Gemeenschap) ontvangt dit jaar €33.500 fractievergoeding, de grootste (PvdA) €86.000. Daarnaast ontvangen de gemeenteraadsleden een persoonlijke schadeloosstelling, die in Utrecht ruim €20.000 bedraagt. SP-volksvertegenwoordigers dragen hun schadeloosstelling af aan de partij en ontvangen in plaats daarvan een onkostenvergoeding, in Utrecht is dat de helft van de schadeloosstelling.

De fractiebudgetten zijn in 2002, bij de dualisering van de gemeenteraad, verdubbeld. De SP diende bij de behandeling van de verordening op de fractiebudgetten vier wijzigingsvoorstellen in, waarvan er twee werden aangenomen. Het belangrijkste SP-voorstel, om buitenlandse werkbezoeken voortaan te laten betalen uit de fractiebudgetten, werd echter verworpen. D66-woordvoerder Van Rooij beschuldigde de SP zelfs van stemmingmakerij.

Commentaar van fractievoorzitter Paulus Jansen: “Als de reisjes betaald worden uit het fractiebudget zal iedere fractie zelf de afweging maken hoe belangrijk zo’n bezoek is voor haar eigen functioneren. Dat heet het profijtbeginsel. De afvalstoffenheffing is dit jaar –onder exact hetzelfde motto- sterk verhoogd, maar als het om de eigen portemonnee gaat gelden er plotseling andere criteria.”
Het SP-voorstel over de reiskosten was zeer actueel. Binnenkort gaat de raadscommissie stedelijke ontwikkeling op werkbezoek naar Wenen. Op kosten van de belastingbetaler.

Verantwoording besteding SP-fractiebudget over 2004, zie: hier