College aangezet meer te investeren in Staatsliedenbuurt

8 juni 2006

College aangezet meer te investeren in Staatsliedenbuurt

De gemeente gaat extra investeren in de aanpak van de grote stadsproblematiek in de Staatsliedenbuurt. Dit blijkt uit de antwoorden van het College op de schriftelijke vragen van SP, Leefbaar Utrecht, PvdA, GroenLinks, CDA en D66 over deze buurt in Noordoost.

De Staatsliedenbuurt is een kleine buurt in Noordoost die gekenmerkt wordt door grote stadsproblematiek. Het betreft een buurt met een geringe sociale cohesie en daaruit voortkomende problemen. Problemen die ook spelen in erkende aandachtswijken als bijvoorbeeld Kanaleneiland en Overvecht. De in aantocht zijnde nieuwbouw aan de Talmalaan en de Nolenslaan zal naar verwachting een positieve uitwerking hebben op de leefomgeving ter plekke. Maar daarmee is de Staatsliedenbuurt er niet. De Staatsliedenbuurt verdient een grondige structurele en meer integrale aanpak. Dat kan alleen als er extra geïnvesteerd wordt in deze buurt

Het nieuwe College heeft mede naar aanleiding van schriftelijke vragen aangegeven de komende periode extra aandacht te besteden aan de Staatsliedenbuurt. Gekeken zal worden er hierbij gebruik kan worden gemaakt van het tot € 1 miljoen verhoogde leefbaarheidsbudget voor Noordoost. Ook kijkt het College of het mogelijk is om aanspraak te maken op een deel van de €25 miljoen die minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing extra ter beschikking stelt voor achterstandswijken.

De schriftelijke vragen met antwoord:

1. Is het College voldoende bekend met de problematiek in de Staatsliedenbuurt?

Ja.

2. Deelt het College onze mening dat de daar heersende problematiek vergelijkbaar is met de problemen die spelen in de aandachtswijken van het GSB-beleid?

Ja.

3. Op welke wijze is het College van plan de heersende problemen op de korte termijn en op de langere termijn aan te pakken?

Met name in het terugdringen van jongerenoverlast gebeurt er al veel. Er is een voetbalkooi geplaatst, de politie treedt bij overlast direct op, er is gerichte inzet van jongerenwerk, er vindt overleg met horeca-ondernemers plaats. Deze zomer zal ook de zgn. artikel 19 procedure starten voor de bouw van woningen aan de Talmalaan, die in 2008 worden opgeleverd. Op langere termijn zal een aanzienlijk deel van de buurt geherstructureerd worden. Wij hechten er aan in de tussentijd de buurt leefbaar te houden en de sociale problematiek aan te pakken.

4. Is het mogelijk om deze raadsperiode extra middelen vrij te maken voor een meer structurele, integrale verbeteringen?

Zie ons antwoord op de vragen 7 en 8.

5. Klopt de veronderstelling dat er binnen het programma voor het Grote Stedenbeleid nog middelen zijn/vrij te maken zijn voor verbeteringsmaatregelen in deze buurt?

De middelen binnen het grotestedenbeleid voor fysiek, sociaal en economie zijn in principe allemaal geprogrammeerd.
Voor het fysieke domein (ISV) heeft de raad het uitvoeringsprogramma vastgesteld.
Voor het economische domein hebben we met het Rijk o.a. afspraken gemaakt over startersbegeleiding, internationale toeristische attracties en de herstructurering van bedrijventerreinen. Die afspraken dienen andere gemeentelijk doelen.
In het sociale domein hebben we o.a. afspraken gemaakt over de maatschappelijke opvang, onderwijs en veiligheid. De GSB gelden voor veiligheid worden via de wijkveiligheidsprogramma’s aangewend voor de urgentiegebieden en aandachtgebieden.
De Staatsliedenbuurt is in ons beleid een aandachtsgebied.
Geheel vrij programmeerbare middelen zijn dus niet voorhanden. Het komt voor dat projecten niet of niet tijdig doorgaan. In dat geval zullen wij kijken of er projecten in de Staatsliedenbuurt zijn te realiseren die bijdragen aan de GSB prestatieafspraken. Het nu ten koste van andere gebieden herprogrammeren van GSB middelen achten wij niet wenselijk.

6. Zo ja, is het College ook voornemens dit te gaan doen?

Zie ons antwoord op vraag 5.

7. Zo nee, zijn er andere mogelijkheden om extra middelen voor deze wijk vrij te maken?

De leefbaarheidsbudgetten zullen worden verhoogd tot € 1 miljoen per wijk. Dat biedt ons meer mogelijkheden om met voorrang initiatieven uit de Staatsliedenbuurt honoreren. Daarnaast zullen wij de mogelijkheden van het leefbaarheidsbudget extra onder de aandacht brengen om daarmee aanvragen vanuit de Staatsliedenbuurt te stimuleren.

8. Recent is door minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing aangekondigd dat er € 25 miljoen extra ter beschikking wordt gesteld voor achterstandswijken. Wat betekent dit voor de stad Utrecht en kunnen deze gelden ook voor de Staatsliedenbuurt aangewend worden?

Over deze middelen hebben wij op 31 mei jl. bestuurlijk overleg met de minister gevoerd. De middelen zijn met name bedoeld voor projecten op het terrein van leefbaarheid en veiligheid. De minister heeft aangegeven medio juni de steden aan te wijzen die een programma voor deze gelden kunnen indienen. Zeker is al wel dat Utrecht daarvoor in aanmerking komt.
Op basis van de criteria van het Rijk zullen wij een gebied of gebieden in de stad daarvoor aanwijzen. Wij zeggen toe dat wij met deze middelen van het Rijk extra gemeentelijke activiteiten voor de Staatsliedenbuurt zullen bekostigen. Dit kan op directe wijze (Staatsliedenbuurt past binnen de criteria van het Rijk en wordt door ons als gebied voor de aanwending van de gelden van BZK aangewezen) of het geschiedt op indirecte wijze ( de extra gelden van BZK kunnen leiden tot vrijval van middelen elders op de gemeentelijke begroting die wij dan voor de Staatsliedenbuurt zullen inzetten).De komende maanden maken wij in overleg met de bewoners een Plan van Aanpak voor de extra activiteiten. Dit plan willen wij graag bespreken in de Commissie Bestuur en Veiligheid.