8 hoog bouwen op de hoek Rotsoord-Diamantweg ongewenst

26 juni 2006

8 hoog bouwen op de hoek Rotsoord-Diamantweg ongewenst

Op 4 juli wordt in de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling het bouwplan Rotsoord 41-43 besproken. Een gebouw van 8 hoog op de hoek van het Rotsoord en Diamantweg. Volgens de gemeente ‘een passend accent’ aan de rand van het plangebied Rotsoord, volgens de SP-raadsfractie echter letterlijk hoogst ongewenst.

Met het aannemen van de Visie Rotsoord maakte de gemeenteraad eerder dit jaar de weg vrij voor herontwikkeling van het Rotsoord en omstreken. Hierbij werd vastgelegd dat de kinderboerderij en de volkstuinen worden gespaard, maar de overige elementen, zoals woningbouw met 6 woonlagen aan de Vaartsche Rijn bleven erin.

Nu ligt er dan een concreet bouwplan voor een appartementencomplex op de hoek van Diamantweg en Rotsoord. De tekeningen geven aan dat er een loodrechte muur van zo'n 25 meter hoog moet verrijzen in de richting van de Vaartsche Rijn. De SP vindt dit veel te veel. De visie Rotsoord spreekt van maximaal 6 bouwlagen, met de mogelijkheid tot een hoger gebouw op plekken waar dat past. Aan de Baden Powellweg zou dat nog kunnen, maar aan de Diamantweg totaal niet.

Bij de omwonenden bestaat veel bezwaar tegen het bouwplan. Dit bleek uit een aantal inspraakreacties. De gemeente is echter van zins deze van tafel te vegen. De SP roept de bewoners op te komen inspreken tijdens de commissievergadering op 4 juli. Zij kunnen zich opgeven bij de heer R. Bouter van de griffie, telefoon 030-2861192.

Meer informatie:
Tim Schipper, gemeenteraadsfractie SP