Gaat de consument de prijs betalen voor de fusie van Hydron?

5 juli 2006

Gaat de consument de prijs betalen voor de fusie van Hydron?

Op voorstel van de SP stelt de gemeenteraad zijn zomerreces nog even uit, waarbij het draait om bovenstaande vraag.
Waterleidingbedrijf Hydron Midden-Nederland levert het water in de provincie Utrecht en het Gooi. De directie wil fuseren met Vitens (Friesland, Groningen, Overijssel, Gelderland) en Hydron Flevoland tot een megabedrijf dat meer dan 2,2 miljoen huishoudens als klant heeft. Maar wordt die klant daar beter van?

De commissie bestuur en veiligheid zal op donderdag 6 juli om 20.00 uur in de raadszaal spreken over het fusievoorstel. Ook directeur Bruggink is aanwezig.
Utrecht is de laatste gemeente die zich buigt over het fusievoorstel. Daardoor dreigen de eventuele bedenkingen tegen de fusie "mosterd na de maaltijd" te worden. Fractievoorzitter Paulus Jansen ontdekte twee weken geleden dat het College van burgemeester en wethouders al zeven maanden op de hoogte was van de exacte fusieplannen, maar de gemeenteraad pas op het laatste moment geinformeerd heeft. Jansen wil dat burgemeester Brouwer opheldering geeft over de gang van zaken.