GroenLinks, PvdA, CDA en CU maken oppositie monddood

15 maart 2007

GroenLinks, PvdA, CDA en CU maken oppositie monddood

monddoodDoor Michel Eggermont
Een verzoek voor een interpellatie van SP en D66 is vandaag door de coalitiepartijen onmogelijk gemaakt. Het verzoek, om überhaupt in debat te mogen gaan, werd tot ieders verbazing slechts gesteund door de VVD en Leefbaar Utrecht. GroenLinks schoot in een beschermingskramp ten aanzien van haar wethouder Giesberts.

Voor het eerst sinds in ieder geval jaren wordt een flinke minderheid in de gemeenteraad niet toegestaan om in debat te gaan. Helaas is zulk ondemocratisch gedrag door de meerderheid van de raad volgens het huidige reglement van orde mogelijk. Dit geeft een meerderheid een enorme macht. Kennelijk zijn GroenLinks, CDA, CU en de PvdA ook bereid om van deze macht gebruik te maken.

In de Tweede Kamer geldt de regel dat als 30 van de 150 Tweede Kamerleden een debat wil, er een debat komt. Deze regel is ingesteld om te voorkomen dat debat onmogelijk te maken omdat een meerderheid een debat niet welgevallig is. Naar mijn mening wordt het tijd dat de gemeenteraad ook zo'n regel krijgt, aangezien GroenLinks, CDA, CU en de PvdA niet met de macht kan omgaan die ze volgens de huidige regels heeft.

Ten slotte nog een link naar wat we hadden willen zeggen, waar we graag antwoord hadden willen krijgen, en waarover we hadden willen horen wat andere fracties hiervan vonden. Zie
Orwelliaans persbericht college over kapverbod

Reacties

Er zijn Parijse toestanden aan de hand in Utrecht. Een man neergeschoten door de politie, rellen in Ondiep, de wijk afgesloten, een tocht met 2000 deelnemers. En de SP houdt zich stil. Waarom? Natuurlijk, niet alle feiten zijn bekend, het is een explosieve situatie, etc. Maar 1 bericht dat ook de SP zich zorgen maakt over deze situatie zou mijns inziens gepast zijn.

Beste Niels,

Als bewoner van onze mooie wijk kan ik je zeggen: Wat we nu nodig hebben is Minder Politiek!
Als politieke partij kun je alleen reageren als de feiten bekend zijn. Ik ben erg blij dat de SP geen reactie heeft gegegeven.

De politiek komt later...

Verstandig SP dat de partij zich niet wil bemoeien met de prblemen die zich deze week in Ondiep hebben afgespeeld. Dan kan je als SP rustig naar de oorzaken zoeken hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Als je deze week als partij stelling neemt, komt dit over als profiteren van de situatie, wat de SP gelukkig niet heeft gedaan. De enige die zich profileert van de rellen en alles daaromheen is Wilders. Zoiets moeten wij als SP niet willen. SP wacht het onderzoek af, reageer daarop en niet op de waan van de dag.

Nee Niels,ik denk dat je er helemaal naast zit. Eest de feiten kennen dan een reactie geven. Anders wodt het sensatiegeilheiheid waarmee gescoord wordt bij mensen die je er nou precies niet bij wilt hebben.Het isgoed zo, geef een reactie als je weet wat er aan de hand is i.p.v. olie op het vuur smijten. Klasse SP. Komt tijd, komt raad.
Donald