Vreemdelingenpolitie doet inval in caf Averechts

19 april 2007

Vreemdelingenpolitie doet inval in caf Averechts

De Utrechtse politiek is geschokt door het bericht dat dinsdagavond drie arrestaties verricht zijn in Café Averechts in de Lijsterstraat in Utrecht. Elke dinsdagavond wordt in restaurant Grenzeloos door mensen zonder papieren voor mensen mét en zonder papieren gekookt. Drie koks van gisteravond zijn gearresteerd, waaronder een man die zeer waarschijnlijk onder het Pardon gaat vallen, deze man inmiddels weer vrijgelaten.

SP-raadslid Marcel van den Tooren: "Dit zijn zeer dubieuze praktijken, praktijken die de door dit kabinet gewenste samenhorigheid niet ten goede komen. Ik koesterde de hoop dat het met het aantreden van dit kabinet de hardvochtigheid en kilheid plaats zouden maken voor een humaan asielbeleid. Die hoop lijkt nu ijdel. Ik verwacht snel een helder en bevredigend antwoord van de minister."

Het bestaan van restaurant Grenzeloos, georganiseerd door STIL, is al jaren bekend. Wij vragen ons af waarom er juist nu en op deze manier door de Vreemdelingenpolitie ingegrepen wordt? Hoe kan het dat deze inval nu opeens plaatsvond, na jaren van rust? Wat is daarvoor de aanleiding?

In Utrecht hebben we een goed en humaan vreemdelingenbeleid. Niemand hoeft zich onveilig te voelen. Organisaties als Stil, VluchtelingenWerk en Gemeente Utrecht werken goed met elkaar samen. Door deze arrestaties dreigt er angst en paniek ontstaan. De veiligheid die men dacht te hebben lijkt er niet meer te zijn.

Wij hebben de burgemeester gevraagd deze situatie uit te zoeken en de reden van de arrestatie aan ons te rapporteren. We hopen in Utrecht zo samen ons menselijk karakter te kunnen bewaren.

De Utrechtse politieke partijen vragen helderheid aan het college over deze situatie en roepen het college op om bij het Rijk en Tweede Kamer te bepleiten dat deze incidenten niet op deze manier voor kunnen komen.

Bouchra Dibi en Frauke van Iperen, PvdA

Marry Mos, GroenLinks