Burgemeestersreferendum: een citroen voor een miljoen

13 september 2007

Burgemeestersreferendum: een citroen voor een miljoen

De openbare vergadering over de voordracht van de burgemeester is begonnen. Hier is de bijdrage van Tim Schipper, fractievoorzitter van de SP.
Fopspeen

Voorzitter,

Geconfronteerd met de voordracht zoals die er nu ligt, gingen mijn gedachten onmiddellijk terug naar de bijdrage van mijn fractiegenote Caroline Sarolea, bij de bespreking van de procedure naar het burgemeestersreferendum, hier in de raad van 8 februari. Zij vertelde destijds van het bezoek dat zij met haar kinderen bracht aan een rijk gesorteerde Italiaanse ijssalon en de reactie van de kinderen, toen zij verordonneerde de keuze te beperken tot de ijsjes met fruitsmaak. Een nepkeuze, was het oordeel van de kids en ze hadden gelijk.

Wat we nu zien gebeuren met deze voordracht, heeft grote overeenkomsten met haar verhaal. Sterker nog; dit overtreft zelfs de nepkeuze waar de kleine Saroleaatjes mee werden geconfronteerd. De keuze hier is niet eens tussen alle mogelijke fruitsmaken; nee, de bevolking krijgt zometeen slechts citroenijs voorgeschoteld. De enige keuze is in welke vorm hoorntje het wordt geserveerd, maar dat maakt voor de kleur en smaak van het ijs niet uit. En dat is zuur!

Denken we nou werkelijk hiermee de kloof met de burger te verkleinen? Denken we nou werkelijk dat de Utrechters in deze voordracht zichzelf terugzien? Denken we nou werkelijk dat hiermee in de stad gezegd wordt: "Zo, dit is pas openheid, eindelijk zijn ze die achterkamertjes eens uitgekomen?" Caroline Sarolea sprak destijds over 'vertrouwen' als kernwoord als het gaat om het verkleinen van de kloof. Ik constateer dat we dat op deze manier niet zullen bereiken.

Voorzitter, voor de duidelijkheid. Ik wil hiermee niets ten nadele van beide kandidaten zeggen. Wie weet zijn ze uitermate geschikt voor het burgemeesterschap van Utrecht. En laten we wel wezen; als raad weten we niet - met een paar uitzonderingen dan - wie er afgevallen zijn en waarom. En we zijn niet bij de sollicitatiegesprekken geweest. Dus misschien heeft de vertouwenscommissie wel de best beschikbare keuze gemaakt.

Maar daar gaat het niet om! De vraag is of we voor deze uitkomst nou dat hele referendumcircus hadden moeten opzetten en dat geld hadden moeten uitgeven. Mijn fractie had daar vooraf een hard hoofd in en we hebben helaas gelijk gekregen. In die zin is deze voordracht eigenlijk een hele treffende.

Hoeveel licht zit er nu tussen dit gebeuren en de 'ouderwetse' benoemingsprocedure? Geen streep! Het enige verschil is dat we nu als gemeenteraad de knoop niet meteen doorhakken en een van de twee PvdA'ers voordragen, maar dat we dat overlaten aan hopelijk minimaal 30% van de stemgerechtigde Utrechters. Een zwaktebod, een fopspeen. De mensen zijn niet gek! Wat mijn fractie betreft kunnen beter alsnog van het referendum afzien. Een referendum houdt een echte keuze in. En daar is hier geen sprake van.