Maria van Hongarijedreef: betaald parkeren, of je een auto hebt of niet
Maria van Hongarijedreef: betaald parkeren, of je een auto hebt of niet
Deze week ging ik op bezoek bij de bewonerscommissie Maria van Hongarijedreef. Na 5 jaar steggelen en 10 jaar zonder onderhoud ging eind 2007 de kogel door de kerk. Het complex wordt gesloopt. De zittende bewoners mogen terugkeren in de nieuwbouw, maar daar hangt een flink prijskaartje aan, waaronder 35 euro voor de verplichte afname van een parkeerplek in de ondergrondse garage. Of je nu een auto hebt of niet?
Het proces richting de sloop is verre van vlekkeloos verlopen. Voor alternatieve plannen van de bewoners was geen ruimte, de resultaten van het draagvlakonderzoek werden door Mitros naar buiten gebracht voordat de deadline voor inleveren was verstreken en betroffen alleen het percentage bewoners dat mee had gedaan. Niet van alle zittende bewoners. Als je dat erbij betrekt, zoals het hoort, is er niet eens 60% draagvlak gehaald!
De bewonerscommissie heeft zich er echter in geschikt en is akkoord gegaan met het sociaal plan. Ze vond het onverantwoord om de onzekerheid voor de bewoners nog langer te laten duren. De urgenties voor verhuizing zijn toegekend en lopen tot februari 2009. Bij het aanvaarden van een woning buiten het complex is er een garantie van een maximale huursprong van 50 euro. Bewoners krijgen voorrang bij terugkeer in de nieuwbouw, maar daarvoor geldt die garantie niet.
Het is nog niet bekend hoe de indeling van de woningen zal zijn en hoeveel kamers ze krijgen. Zaken die voor bewoners van groot belang zijn. En daarbij komen nu dus de extra huurlasten van de gemeenschappelijke voorzieningen en het parkeren. Hierover is bij het vaststellen van het sociaal plan met geen woord gerept. De animo voor terugkeer in de nieuwbouw neemt zienderogen af, de onzekerheid is te groot. Tot zover de ?kansen? die de herstructurering zittende huurders biedt, een belangrijk argument toch voor de grootschalige sloop in de stad.
In een gebied waar betaald parkeren totaal niet aan de orde is, wordt een flink aantal parkeerplaatsen aan de openbare ruimte onttrokken en de bewoners moeten verplicht dokken. Sinds de eerste verontruste brief (25 maart 2008) van de bewonerscommissie heb ik al twee keer gevraagd naar de mening van wethouder Bosch over de toename van woonlasten voor de bewoners. Het toegezegde antwoord wordt steeds vooruitgeschoven. Uit contacten van de bewonerscommissie met een gemeenteambtenaar lijkt het dat de gemeente achter deze plannen van Mitros staat en de verplichte betaalde parkeerplaats in de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwbouw wil opnemen.
In 2005 nog gaf diezelfde gemeente geen toestemming aan een vergelijkbaar plan van Bo-Ex in Frans Lunetten. Als het bovenstaande de nieuwe praktijk wordt, staat ook de bewoners van andere sloopcomplexen ? zoals in de Gagel en de As Kanaleneiland - nog wat te wachten.
Ik vind deze gang van zaken te gek voor woorden. De manier waarmee er hier met de afspraken uit ?Utrecht Vernieuwt? wordt omgegaan, is het zoveelste voorbeeld van waar de belangen werkelijk liggen. En dat is niet bij de zittende bewoners van de prachtwijken.