Sloop David van Mollemstraat: wijken voor de rijken

29 maart 2010

Sloop David van Mollemstraat: wijken voor de rijken

Wijken voor de rijken. Dat dreigt voor de bewoners van de aan de David van Mollemstraat, als het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zijdebalen wordt aangenomen door de gemeenteraad. Ondanks dat meer dan 80% tegen de sloop is, moeten hun huurwoningen plaatsmaken voor stadsvilla?s. De huizen laten staan kan niet volgens de ontwikkelaar, want dan komt het parkeren voor het massale bouwprogramma in de knel.

David van Mollemstraat
Wijken voor de rijken?

De huurhuizen vallen niet onder het programma van ?Utrecht Vernieuwt? en daarmee ook niet onder het afsprakenprotocol. Dat betekent geen draagvlakmeting, maar gewoon beƫindiging huurcontract vanwege ?dringend eigen gebruik?.

Tijdens de Raadsinformatieavond van 25 maart schermde de ontwikkelaar met de mogelijkheid van verhuizen naar een speciaal gereserveerd blok sociale huurwoningen in het plan. Op vragen van SP-fractievoorzitter Tim Schipper wist de ontwikkelaar niet of dit gelijkwaardige woningen (met een tuin) zouden zijn en wat de huurprijs zou worden. Wethouder Bosch hielp de mensen verder uit de droom. Mochten ze al in aanmerking willen komen, dan wordt het twee keer verhuizen, want de sloop gaat voor de bouw uit. Als je bedenkt dat een flink aantal bewoners boven de 80 zijn en al tientallen jaren in hun huis wonen, dan is volkomen duidelijk dat dit geen optie is.

De ontwikkelaar loopt binnen met dit plan. 484 woningen op 3 hectare, vlak bij de binnenstad. Een dwaasheid van de eerste orde, als je daarbij optelt de 220 appartementen die er komen in de nieuw te bouwen flat op het Oudenoord en de 673 woningen om de hoek aan de Talmalaan. De luchtkwaliteit in het gebied Kaatstraat ? Oudenoord ? David van Mollemstraat is nu al ver beneden peil.

De SP vindt dit bouwprogramma veel en veel te zwaar, zoals we al aanvoerden bij het Structuurplan in 2007. Wethouder Bosch zei destijds ?het is dit, of terug naar 0?. En dat klopt, want het structuurplan werd op maat geschreven naar de wensen van de ontwikkelaar. De wereld op zijn kop. Het moet de gemeente zijn die aangeeft wat wenselijk is en daar kan een ontwikkelaar ja of nee tegen zeggen.

Ander slachtoffer van de verstening dreigt de bouwmarkt te worden. Als die terug wil komen in de nieuwbouw, dan zitten daar zoveel beperkingen aan dat er van een volwaardige winkel geen sprake meer is. 2000 mensen ondertekenden de petitie om de bouwmarkt te behouden.

De SP zal in de commissie- en raadsbespreking voorstellen indienen voor behoud van de huurhuizen aan de David van Mollemstraat en een plek voor de bouwmarkt.