Van Gemert: Nu knopen doorhakken, sluit de tippelzone

15 september 2017

Van Gemert: Nu knopen doorhakken, sluit de tippelzone

Vanmiddag maakte het stadsbestuur van Utrecht bekend de zoektocht naar een nieuwe locatie voor de tippelzone te staken. De SP heeft zich altijd verzet tegen een nieuwe tippelzone in Utrecht en vindt het een verstandig besluit. Wel moet er nu doorgepakt worden: de mannen en vrouwen van de Europalaan kunnen niet op hun oude plek blijven tippelen.

De afgelopen week hebben niet alleen de bewoners van de beoogde nieuwe locaties, maar ook vele andere Utrechters zich verzet tegen een tippelzone in Utrecht. De mensonterende omstandigheden en bijkomende criminaliteit die een tippelzone met zich meebrengt moeten we 30 jaar na haar oprichting niet meer willen. Een veelgehoord argument tijdens de consultaties was dan ook dat we een oplossing voor de mannen en vrouwen moeten vinden die hun geld verdienen op de tippelzone. Dat doen we niet door het te blijven faciliteren.

SP-raadslid Nicole van Gemert: “Door het besluit van het college ontstaat er een periode van stilstand. Dat kunnen we om meerdere redenen niet hebben. De woningbouw in de Merwedekanaalzone is van groot belang voor de stad. Daar past een tippelzone gewoon niet bij. Niets doen nu betekent het gevaar dat er allerlei ongewenste ontwikkelingen komen in het gebied en levert tijdverlies op voor het vinden van een oplossing voor de sekswerkers.”

De SP is dan ook van mening dat de gemeenteraad nu zelf het initiatief moet pakken om de knoop door te hakken.

“We roepen de voorstanders van een tippelzone - en met name D66 en Groenlinks - op over hun eigen schaduw heen te springen. Tippelzone sluiten en samen met ons zorgen voor een heel goed uitstapprogramma en begeleiding voor de sekswerkers.”

Reacties

Waar is de solidariteit met mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt? Minder faciliteiten is meer ellende. Doorpakken ja, maar met nieuwe locatie. Bijvoorbeeld gewoon ergens een geheel nieuwe weg aanleggen.