Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 10

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

10. DUURZAME STAD

ENERGIE VOOR DE TOEKOMST

Ook al is Utrecht een kleine schakel in het geheel, wie voor eerlijk delen is kan er niet omheen. Ook Utrecht legt een meer dan eerlijk beslag op het klimaat, de ruimte en de grondstoffen van onze wereld. De oplossingen liggen voor het oprapen. Electriciteit kan zonder broeikasgassen worden opgewekt, gebouwen kunnen we energieneutraal maken, heel veel afval kan worden hergebruikt en met regionale voedselproductie hoeven we minder producten van ver te laten komen. Nu de politieke wil nog.

UTRECHTSE ENERGIE

De belangrijkste stap naar een eerlijk aandeel in CO2-uitstoot is overgaan op duurzame energie. Daarvoor kunnen we wachten op de grote, commerciële energiebedrijven, of we kunnen de energieproductie weer in eigen handen nemen en werken aan duurzame, decentrale energieproductie in de hele stad. Daarmee geven we vorm aan onze solidariteit met de wereld en toekomstige generaties, maar ook hoeven mensen die meedoen niet meer te betalen voor de bonussen en overnamekosten van de grote, commerciële energiebedrijven.

• We richten een gemeentelijk energiebedrijf op voor lokaal opgewekte duurzame energie. Bewoners worden uitgenodigd in samenwerking met het Utrechtse energiebedrijf hun eigen energie op te gaan wekken. Het energiebedrijf helpt bewoners met alles wat daarbij komt kijken.
  • Het energiebedrijf wordt een coöperatie of vereniging waarbij de deelnemers ook de leden zijn.
  • Het energiebedrijf helpt mensen ook bij de aanvraag van de vaak ingewikkelde landelijke subsidies voor duurzame energie.

ENERGIEBESPARING

Isolatie van woningen bespaart energie, creëert werk en scheelt geld. Toch zijn er nog duizenden huurwoningen in Utrecht waar een deel van de warmte in de buitenlucht verdwijnt. Ook blijven er bij nieuwbouw veel te vaak grote kansen liggen voor zuinigere gebouwen.

• Energieneutrale gebouwen worden de standaard. De gemeente neemt dat als eis op in de randvoorwaarden voor nieuwbouw.
  • Met een grootschalig renovatie- en isolatieprogramma wordt in duizenden huurwoningen de achterstand weggewerkt van jarenlang slecht onderhoud en stilstand qua energiebesparing. De komende vier jaar worden de sociale huurvoorraad met de slechtste energielabels het eerst aangepakt. In 2014 mogen er geen woningen met energielabel E, F of G meer zijn
  • De gemeente geeft voorlichting over energiebesparing aan kleine en middelgrote bedrijven.

EEN REGIONALE ECONOMIE

Het gesleep met voedsel en andere goederen over de wereld kan een stuk minder. We kunnen zorgen dat boeren en consumenten uit de regio elkaar beter kunnen vinden. We kunnen onze afhankelijkheid van buitenlandse olie, gas en kernenergie verminderen (bijvoorbeeld met ons gemeentelijke energiebedrijf). We kunnen de afstand tussen wonen en werken kleiner maken. En we kunnen hergebruik en recycling van afgedankte goederen op een hoger niveau tillen.

• We steunen van harte de initiatieven van Lekker Utregs om de consumptie van regionaal geproduceerd voedsel te bevorderen. We werken graag samen met Lekker Utregs, boeren uit de regio en de detailhandel om streekproducten populairder te maken.
  • We zoeken naar ruimte voor het aanleggen van extra volkstuinen
  • De Milieupunten zijn waardevolle organisaties in een aantal wijken voor praktische voorlichting en cursussen over natuur en milieu. We draaien de bezuinigingen terug en werken aan het oprichten van Milieupunten in alle wijken.

HERGEBRUIK EN AFVAL

•  Tweedehands goederen zijn populair, zo blijkt uit het succes van Marktplaats.nl, maar ook het Utrechtse kringloopbedrijf De Arm. We willen meer kringloopwinkels in de wijken, om deze ontwikkeling door te zetten.
  • Plastic gescheiden inzamelen wordt door het Rijk verplicht gesteld, maar in Utrecht zijn pas drie inzamelpunten. De wijkinzamelpunten voor gescheiden afval moeten zo snel mogelijk worden uitgebreid met containers voor plastic.
  • De inzameling van Klein Chemisch Afval moet beter, bijvoorbeeld zo dat het ingeleverd kan worden in winkelcentra.

ASBEST

In de afgelopen raadsperiode kwamen er wederom regelmatig problemen met asbest in de publiciteit, zoals in complex 507 (Lombok) en Lage Weide. Niet zo gek als je bedenkt dat het gebruik ervan tot in de jaren ’90 van de vorige eeuw gemeengoed was. Asbest is bij blootstelling aan de vezels een groot gevaar voor de volksgezondheid. Alle reden voor de gemeente om meer stelselmatig te werken aan de opsporing van gevaarlijke situaties. Voorstellen daarvoor van de SP haalden het tot nu toe echter niet. Dat is jammer, want het is behoorlijk goed te voorspellen waar gevaarlijke situaties zich in de stad zich kunnen voordoen. Het is nu incidentbestrijding en dat veroorzaakt onnodige onrust.

• In de komende vier jaar moet de gemeente dit gaan oppakken door een goede inventarisatie van de problemen en een deugdelijke sanering.

Terug naar standpunten 2010