Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 12

12. CULTUUR & SPORT

DE VERBEELDING AAN DE MACHT

CULTUUR

Het Utrechtse culturele leven floreert. We hebben theater van de bovenste plank, een grote rijkdom aan muzikanten, bandjes en koren, schrijvers en dichters om trots op te zijn, prachtige podia en dat allemaal ondanks de gemeente. Die maakt van cultuur vooral een prestigekwestie, met een prijzig feestje voor 300 jaar Vrede van Utrecht, een Muziekpaleis met een dure hypotheek op het toekomstige cultuurbudget, en drie elitaire instellingen -Centraal Museum, Stadsschouwburg en Vredenburg- die samen tweederde van het geld voor cultuur opmaken. Dat de kunsten floreren heeft weinig met de gemeente te maken. Die wil graag het volk verheffen, maar alleen het volk kan het volk verheffen.

• Amateurkunst en brede cultuur die van onderop ontstaat krijgt prioriteit in het cultuurbeleid. We besteden er een groter deel van het cultuurbudget aan. Platforms of verbonden die culturele initiatieven in de wijk stimuleren zoals Liefde voor Utrecht krijgen van harte onze steun.
  • We zorgen voor meer werkruimtes, oefenruimtes en kleine podia in de wijk. Leegstaande gebouwen worden zo veel mogelijk beschikbaar gesteld als culturele vrijruimte. Bestaande wijkaccommodaties vragen niet langer marktconforme prijzen voor verhuur, zodat ieder initiatief uit de buurt er gebruik van kan maken.
  • Ook in samenwerking met scholen en andere organisaties moet er veel ruimte zijn voor zelfstandige cultuurmakers. Deze cultuurmakers moeten hun eigen ideeën kunnen ontwikkelen. Ze mogen niet afhankelijk worden van grote instellingen.
  • Tegen de zin van de SP heeft de gemeente in 2009 alweer tientallen miljoenen extra geld vrijgemaakt voor het Muziekpaleis. De SP heeft liever meer kleinschalige of losse cultuurplekken dan één hele grote. De gemeente moet garanties bieden dat andere kunst niet de prijs betaalt van uit de hand lopende kosten, in lijn met de SP-motie uit 2006.
  • De locatie Tivoli Oude Gracht moet zijn muzikale bestemming behouden.
  • Gemeente en provincie stellen vele miljoenen beschikbaar voor de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht en de poging om in 2018 culturele hoofdstad van Europa te worden. Gelukkig wordt een deel van dat geld gewoon uitgegeven aan mooie cultuur in de stad en de regio, maar er gaan ook flinke bedragen naar exclusieve feestjes en toeters en bellen waar maar weinig mensen lol van hebben. Wat ons betreft gaat de stekker eruit en besteden al het geld aan kunst en cultuur.
  • Centraal Museum, Stadsschouwburg en Vredenburg krijgen het grootste deel van het cultuurbudget. En dan nog zijn toegangskaarten voor veel mensen onbetaalbaar. We onderzoeken de mogelijkheid om Stadsschouwburg en Vredenburg op eigen benen te laten staan, zonder subsidie.

SPORT

• Het is mooi dat een wielerronde als de Giro d’Italia onze provincie aandoet, maar de SP heeft een probleem met het gemeenschapsgeld dat in dergelijke projecten gestopt wordt. Dat geld en die energie kunnen beter direct in de breedtesport gestoken worden. Gemeenschapsgeld voor topsport geven we alleen als het ook de breedtesport aantoonbaar bevordert.
  • Bij elke basisschool hoort een gymzaal en elke leerling moet gymnastiekles krijgen. Gymzalen kunnen na schooltijd benut worden om extra sportactiviteiten voor kinderen aan te bieden of door ze te verhuren aan sportclubs voor een lage prijs.
  • Sportverenigingen draaien op vrijwilligers. Dat zet het voortbestaan soms onder druk. Clubs hebben soms moeite het hoofd boven water te houden. Organisaties die namens en voor de verenigingen optreden, zoals de Vereniging Sport Utrecht, moeten daarom een structurele subsidie krijgen.

BIBLIOTHEKEN

• De gemeente bouwt een grote centrale bibliotheek op het Smakkelaarsveld. De bibliotheken in de wijken zijn en blijven belangrijk, vooral voor kinderen en ouderen. Iedere wijk heeft daarom recht op zijn eigen bibliotheekvestiging. Deze megabieb mag daarom niet ten koste gaan van de collectie, openingstijden en het voortbestaan van bibliotheken in de wijk, die wat ons betreft net zo belangrijk zijn.

FINANCIERING

Wie iets leuks wil doen met jongeren in de buurt bedenkt zich wel twee keer voordat hij bij de gemeente aanklopt, want dan moet je direct het subsidiecircus in. Procedures, regels en formulieren remmen vernieuwing en initiatief. Het is het gebrek aan vertrouwen dat gewone mensen ook mooie dingen kunnen verzinnen.

• Wie voor een buurtfeest, een sporttoernooi of een kunstproject een kleine subsidie wil aanvragen moet daarvoor gewoon binnen kunnen lopen bij bijvoorbeeld een wijkbureau. Zonder lange procedures en ingewikkelde aanvragen kan iemand zo een bijdrage voor een project krijgen, en door het persoonlijke contact kan de subsidieverstrekker beter beoordelen wat iemand van plan is.
  • Buurtorganisaties en kleine culturele instellingen wordt het soms moeilijk gemaakt iets te op te bouwen, omdat ze afhankelijk zijn van eenmalige projectsubsidies. We willen daarom meer gebruik maken van meerjarige subsidies.

Terug naar standpunten 2010