Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 3

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

3. INKOMEN

EERLIJK DELEN

Het groeit scheef in Nederland. Van de verdubbeling van de welvaart in de afgelopen dertig jaar hebben de armste Nederlanders niet geprofiteerd. De tien procent rijkste Nederlanders zagen hun inkomen wel flink toenemen. Maar ook voor mensen met een modaal inkomen is het er niet bepaald makkelijker op geworden. Zo is één modaal salaris allang niet meer genoeg om een huis te kunnen kopen. In Utrecht kunnen in elk geval de belastingen een stuk eerlijker verdeeld worden.

BELASTINGEN

De lokale lasten kunnen voor een gemiddeld huishouden 150 euro per jaar omlaag. Utrecht wordt dan in één klap van een van de goedkoopste gemeentes in plaats van één van de allerduurste. Duur is Utrecht vooral voor mensen met een modaal of laag inkomen, omdat de hoge prijs zit in de belastingen die voor iedereen hetzelfde zijn, de afvalstoffen- en rioolrechtenheffingen. De belasting op gebouwen (onroerendezaakbelasting) is veel lager dan gemiddeld, waar de mensen met grote huizen en bedrijfspanden van profiteren. De SP zet in op een andere wijze van lokale lastenheffing, waarmee ieder gezin met een woning van minder dan 350 duizend euro erop vooruit gaat en de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Met de extra opbrengsten betalen we een deel van onze plannen.

• De SP verlaagt de afvalstoffenheffing.
  • De rioolheffing is nu ook een vast bedrag voor elke huiseigenaar, even hoog voor een flatje als voor een villa. Wij willen de rioolheffing koppelen aan de waarde van de woning. Het gemiddelde huishouden betaalt minder.
  • De onroerendezaakbelasting is de laatste acht jaar verlaagd. Daar profiteert maar een klein deel van de bevolking van. Omdat we vinden dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen, draaien we die verlagingen terug.

ZELFSTANDIGE ONDERNEMERS

Voor de meeste winkeliers, zelfstandigen zonder personeel, starters en andere kleine ondernemers is het elke maand spannend hoeveel geld er op hun bankrekening staat. Veel zelfstandige ondernemers kunnen goed rondkomen van hun werk, maar lang niet iedereen. Maar omdat ze geen werkgever hebben en geen vast inkomen is het moeilijker om een beroep te doen op gemeentelijke inkomensregelingen, terwijl ze daar wel recht op hebben.

• De lokale lasten worden kwijtgescholden voor ondernemers met een inkomen rond het sociaal minimum. Omdat het jaarinkomen niet vast is, kan een ondernemer zelf bepalen of hij de kwijtschelding vooraf of met terugwerkende kracht aanvraagt.
  • Zelfstandige ondernemers moeten makkelijker toegang krijgen tot de gemeentelijke inkomensregelingen, waaronder de collectieve ziektekostenverzekering.

ARMOEDE

Een kind dat in armoede opgroeit heeft een valse start. Enkele duizenden Utrechtse kinderen groeien op in armoede. Wie in Nederland in armoede leeft heeft een kortere levensverwachting, maar heeft ook een korter leven in goede gezondheid. Armoede bestrijden begint natuurlijk met het te voorkomen met onderwijs en werk. Voor wie in armoede leeft, zorgen we voor sociale regelingen en een respectvolle behandeling.

• We verlagen de inkomensdrempel voor mensen die gebruik willen maken van de gemeentelijke inkomensregelingen zoals de U-pas en de gemeentelijke zorgverzekering.
  • De harde grens voor kwijtschelding van de lokale lasten vervangen we door een glijdende schaal. Zo voorkomen we dat mensen die net iets boven de grens komen of zitten, de volle mep moeten betalen.
  • Voor duurzame gebruiksgoederen zoals een wasmachine of koelkast verstrekken we bijzondere bijstand, in plaats van leenbijstand die mensen aan schulden helpt. De gemeente is de DSB-bank niet.
  • Chronisch zieken met een laag inkomen en ziektekosten die niet vergoed worden, krijgen weer een aanvulling op hun inkomen. Die is kortgeleden afgeschaft, omdat er landelijk wel wat geregeld zou worden. Dat gaat voor een grote groep waarschijnlijk helemaal niks opleveren.
  • De gemeente moet voedselbanken faciliteren zolang dat nodig is. We streven ernaar voedselbanken overbodig te maken.
  • Om draagvlak voor een sociaal armoedebeleid te houden, is het nodig dat er geen misbruik wordt gemaakt van inkomensregelingen. Fraude sporen we op door bijvoorbeeld gegevensbestanden te koppelen. Maar een kliklijn en onaangekondigde huisbezoeken zonder concreet vermoeden zijn onmenswaardige manieren om fraude op te sporen. Dat zetten we stop.

SCHULDHULPVERLENING

• We werken de wachtlijsten weg bij schuldhulpverlening. Mensen met schulden moeten zo snel mogelijk begeleiding krijgen voordat de problemen nog groter worden.
  • Schulden staan zelden op zichzelf. Daarom moeten schuldhulpverleners meer samenwerken met maatschappelijk werkers op wijkniveau. Door bekend te zijn met de sociale omstandigheden van een cliënt kan beter beoordeeld worden hoe iemand van zijn schulden af kan komen.
  • De gemeente gaat samenwerken met energieleveranciers, woningbouwcorporaties en zorgverzekeraars, zodat vroeg gesignaleerd kan worden of mensen die hun rekeningen niet betalen in diepe schulden terecht dreigen te komen.

Terug naar standpunten 2010