Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 4

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

4. WONEN

STOP DE SLOOP, STOP DE WONINGNOOD

De politiek stond erbij en keek ernaar hoe woningcorporaties winstmakende projectontwikkelaars werden en hoe de wachttijd voor een huurwoning opliep tot gemiddeld acht jaar. En dan te bedenken dat er de afgelopen negen jaar bijna 4000 huurwoningen zijn gesloopt. Overwegend dure huizen kwamen daarvoor terug. Onbereikbaar voor de eerdere bewoners. Dat is in een notendop het gevolg van de moderne woonpolitiek van de PvdA, de partij die begin jaren tachtig nog wel pal stond voor het recht op een betaalbare woning.

ZEGGENSCHAP HUURDERS

Woningcorporaties zijn steeds groter en bureaucratischer geworden en hebben steeds minder oog voor hun kerntaken. Onderhoud van woningen wordt door verschillende corporaties stelselmatig verwaarloosd. De steeds slechtere kwaliteit van die woningen wordt vervolgens gebruikt als argument om te slopen.

• De SP wil van de woningcorporaties weer verenigingen maken, georganiseerd op buurtniveau. De huurders krijgen stemrecht over het beleid en de samenstelling van het bestuur. Op deze manier komen de kerntaken van de volkshuisvesters en de belangen van de huurders weer centraal te staan.
  • Bij herstructurering, renovatie of sloop worden plannen vanaf nu samen met omwonenden gemaakt. Nog voordat de eerste schets er is, gaan ambtenaren en projectontwikkelaars met burgers om tafel. Als er geen draagvlak is, gaan de plannen niet door.
  • Bewoners die het met de woningcorporatie niet eens kunnen worden over de toekomstplannen van hun complex, krijgen de mogelijkheid uit te zien naar een andere corporatie die wel brood ziet in hun wensen en ideeën.

De overheid moet weer meer grip krijgen op de corporaties en eisen stellen op het gebied van onderhoud en zeggenschap. Als we er met bestaande woningcorporaties niet uitkomen, start de gemeente een eigen woningbedrijf en brengt daar in elk geval alle huurwoningen onder die de komende tijd gebouwd worden.

SLOPEN OF BOUWEN

Utrecht kan het zich niet veroorloven grote aantallen prima huurwoningen plat te gooien. Het verergert de woningnood en het is bovendien pure kapitaalvernietiging. Sterker, om de woningnood aan te pakken zullen er ook veel betaalbare woningen bij moeten komen, zowel huur als koop.

• De SP wil dat de bouwplannen die nu op de rol staan worden gebruikt om de huizen te bouwen waar in de stad en de regio behoefte aan is. Dat betekent veel starterswoningen, studentenwoningen en ouderenwoningen. Aan dure koopwoningen is geen tekort, dus die hoeven ook niet gebouwd te worden.
  • Een flink deel van alle leegstaande vierkante meters kantoorruimte bouwen we om tot woonruimte, met name voor studenten.
  • Het grootste deel van de lange lijst van sloopplannen gaat de prullenbak in. Sloop van woningen is alleen aan de orde als er draagvlak is onder de bewoners, er geen nieuwe huurders meer te vinden zijn voor de woningen, de wachtlijsten niet groeien door de sloop, de bewoners niet moeten verhuizen naar een volgende buurt op de sloopnominatie en als de woningen bouwtechnisch niet meer mee kunnen.
  • De crisis op de huizenmarkt heeft de grond weggeslagen onder het idee dat iedere Nederlander zijn eigen stapel stenen op krediet moet hebben. De huursector verdient een herwaardering. Met een sterk beleid op volkshuisvesting, kan de overheid bouwen wat nodig is zonder commerciële projectontwikkelaar, die bouwt voor zijn eigen winst.

ONDERHOUD EN RENOVATIE

Een aantal woningcorporaties, met name Mitros, hebben een enorme achterstand in het onderhoud van een groot deel van haar woningen.

• Woningcorporaties worden door de gemeente gehouden aan hun wettelijke verplichting tot goed onderhoud van hun woningvoorraad. Als de woningcorporatie dat nalaat, voert de gemeente dit uit op kosten van de corporatie.
  • We starten een grootschalig isolatieprogramma voor huurwoningen. Goed voor energiebesparing, lagere woonlasten en de werkgelegenheid.

HUURRECHTEN

• Door schaarste aan betaalbare studentenhuisvesting kent Utrecht nog veel huisjesmelkers. Particulieren die woekerprijzen vragen voor bezemkasten, brandveiligheid aan hun laars lappen of niet aanspreekbaar zijn op hun plicht om onderhoud te plegen. De gemeente dient de regels strakker te handhaven en studenten in bescherming te nemen tegen deze uitwassen.
  • Na een jarenlang pleidooi hiervoor door de SP, is er nu eindelijk een meerderheid gekomen voor het instellen van huurteams, die huurders adviseren en begeleiden bij het aanpakken van wantoestanden. Dat is een goede zaak, maar de gemeente zal ook meer moeten doen op het gebied van preventie en handhaving op dit gebied, bijvoorbeeld door een rem te zetten op de verkoop van corporatiebezit en het invoeren van een keurmerk voor verhuurders.
  • Mensen die door de woningnood geen andere optie zagen dan in zee te gaan met huisjesmelkers of om illegaal of brand-onveilig te gaan wonen, worden voortaan niet meer als misdadigers gezien en door gemeente, politie en brandweer ook niet als zodanig behandeld. Asociale nachtelijke en onaangekondigde uitzettingen behoren tot het verleden.
  • Utrecht zal ondanks een kraakverbod niet optreden tegen krakers bij gebouwen die meer dan een jaar leegstaan en waar geen sprake is van overlast.

Terug naar standpunten 2010