h

Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 5

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

 

5. VEILIGHEID

KUNNEN VERTROUWEN OP POLITIE EN PREVENTIE

Alle mensen hebben recht op veiligheid in Utrecht. Daarom moet de criminaliteit worden aangepakt. De SP wil een gecombineerde aanpak: een betere inzet van politie, justitie en hulpverlening in de wijk èn een verbetering van het leefklimaat en de samenhang in de wijken.

POLITIE IN DE BUURT

De politie moet de buurten heroveren. In een aantal wijken maken straatjongeren de dienst uit, niet de politie. Aangiftes van vernielingen, intimidaties, overlast en diefstal dienen veel mensen al lang niet meer in. De politie heeft toch geen tijd om er werk van te maken, is de ervaring. En dat ervaren veel agenten zelf ook zo.

De werkdruk is te hoog, agenten zijn te veel tijd kwijt met rapporteren, en wijkagenten worden te vaak voor noodhulp of evenementen uit hun wijk gehaald. Voor het tekort aan agenten is meer geld nodig van de Rijksoverheid, maar we kunnen er lokaal wel voor zorgen dat de agenten die we hebben meer tijd op straat doorbrengen.

  • Met kleine buurtposten in elke hoek van de stad heeft elke wijkagent een basis middenin zijn werkterrein en is er een laagdrempelige plaats voor bewoners om langs te komen voor aangiftes, tips of vragen. 
  • Wijkagenten kunnen hun werk het best doen als ze een bekend gezicht zijn in de wijk. Dat kan door te snijden in het papierwerk, en wijkagenten alleen bij hoge uitzondering voor werk buiten de wijk in te roosteren. 
  • Met straatcoaches wordt het tekort aan wijkagenten in een aantal wijken opgevangen. Zij verrichten goed werk, maar een straatcoach is geen wijkagent. Hij heeft minder bevoegdheden. Straatcoaches moeten daarom zoveel mogelijk worden vervangen door of opgeleid worden tot wijkagent. 
  • De burgemeester heeft een belangrijke positie als het gaat om veiligheid. Hij vertegenwoordigt de gemeente in het driehoeksoverleg met politie en justitie en hij is verantwoordelijk voor de openbare orde. De bevoegdheden van de gemeenteraad zijn beperkt, maar ze kan wel de burgemeester om een boodschap sturen. Daar hoeft de raad, wat de SP betreft, niet terughoudend in te zijn.

EEN DADERGERICHTE AANPAK

Criminaliteitsbestrijding moet persoonsgericht zijn. Daders opsporen, oppakken en straffen. Gelegenheidspreventie (mosquito’s, preventief fouilleren) is een brevet van onvermogen, vaak niet effectief en niet zelden een aantasting van de rechten van onschuldige burgers.
Alle mosquito’s moeten per direct worden verwijderd. Deze apparaten zijn leeftijdsdiscriminatie van de ergste soort, een collectieve straf voor iedereen die jong genoeg is om ze te horen, inclusief kinderen en baby’s. Daarnaast zouden mosquito’s gehoorschade kunnen veroorzaken, zelfs bij mensen die mosquito’s niet kunnen horen. 

  • Veiligheidsmaatregelen mogen zich niet richten op onschuldige burgers. Daarom zijn we tegen preventief fouilleren en algemene samenscholingsverboden. Een samenscholingsverbod gericht op veelplegers kan wel effectief zijn, net als straatverboden of weekendstraffen voor veroordeelde relschoppers. 
  • De ervaring leert dat camera’s een bijdrage kunnen leveren aan de opsporing van daders, maar deze bijdrage is bescheiden. Een camera kan nooit een agent vervangen. Het voorkomt ook weinig criminaliteit. Het heeft daarom weinig zin om de hele stad met camera’s vol te hangen. 
  • Straatverboden opgelegd aan daders, die bij potentiële slachtoffers weg moeten blijven, moeten strenger gehandhaafd worden.

STRAATJONGEREN

  • Overlast en criminaliteit in de buurt moeten hard worden aangepakt met een lik-op-stuk beleid, dat de daders direct confronteert met de gevolgen van hun asociale gedrag.
  • Ouders moeten worden aangesproken op het gedrag van hun kind en nauw betrokken bij de resocialisatie.
  • Indien nodig krijgen ouders opvoedingsondersteuning aangeboden. Zo nodig onder ‘drang en dwang’.
  • Er komen voldoende wijkagenten, jongerenwerkers en voorzieningen voor jongeren in de buurt.

EEN GEZELLIGE BUURT IS EEN VEILIGE BUURT

 
Verwaarlozing creëert onveiligheid. Als de rotzooi op straat ligt, de verlichting niet werkt, de ramen van het portiek in scherven liggen, dan wordt daarmee de toon gezet voor hoe mensen daar samenleven. Andersom, in een buurt waar mensen graag buiten komen, hun buren kennen en waar wijkagenten en buurtwerkers de mensen kennen, daar heeft criminaliteit minder kans.

ALCOHOL & DRUGS

  • De beste manier om overlast en criminaliteit rond softdrugs te bestrijden en de politie niet te belasten met een heksenjacht naar illegale kweek, is door softdrugs te legaliseren. De SP wil een proef met de gedoogde kweek van wiet in Utrecht. 
  • De bestaande coffeeshops in Utrecht zitten teveel geconcentreerd in de binnenstad. De SP ziet liever dat ze meer verspreid over de stad zitten. 
  • Coffeeshops die ook harddrugs verkopen of overlast niet in de hand kunnen houden worden gesloten. Dat geldt ook voor andere problematische horeca. Coffeeshops en cafés moeten gelijk behandeld worden: sluiten als ze criminele banden hebben of voortdurende overlast veroorzaken.

PROSTITUTIE

  • Bestrijding van loverboys (een eufemistische benaming voor pooiers met een vlotte babbel) verdient meer prioriteit bij de politie. Dat begint erbij dat de politie slachtoffers en hun aangifte serieus gaat nemen en ook het geld en de tijd voor recherchewerk krijgt. Verder moeten scholen meer betrokken worden bij de aanpak van loverboys. 
  • Vrouwenhandel wordt nu bestreden met vergunningen en camera’s. Deze hebben wel wat effect op bekende plaatsen, maar laten de harde kern van vrouwenhandel ongemoeid. De SP stelt voor dat de politie verdachte situaties rond vrouwenhandel al gaat onderzoeken zonder aangifte door slachtoffers. Ook scholen moeten worden betrokken bij voorlichting en opsporing.

BRANDWEER

  •  De brandweer krijgt meer budget om de brandveiligheid te controleren in studentenhuizen, winkels, horeca en bedrijven met een verhoogd risico. 
  • De vrijwillige brandweer is een waardevolle toevoeging aan de professionele brandweer. Dat in stand houden vereist actieve werving en oog voor de wensen van de vrijwilligers. 
  • De gemeentelijke brandweer is opgegaan in de Veiligheidsregio Utrecht, een samenwerkingsverband van 29 Utrechtse gemeenten. Deze schaalvergroting kan goed uitpakken voor de brandweerzorg in de kleinere gemeenten. Het mag echter niet uitmonden in een bezuinigingsoperatie. De arbeidsvoorwaarden van de brandweerlieden en de kwaliteit van de brandweerzorg in Utrecht moeten minimaal gelijk blijven.

Terug naar standpunten 2010

U bent hier