h

1 Voor OV


Wat u vindt van de bus in Utrecht

Update 01-03-2013

Op 16 februari deed de SP een oproep aan de inwoners van Utrecht om het Bestuur Regio Utrecht (BRU) te laten weten wat ze vinden van de bezuinigingen op de stadsbus. Dat leverde een storm aan reacties op en ze stromen nog steeds binnen. Hieronder een greep daaruit.

Hierbij protesteer ik tegen het opheffen van buslijn 8. In de wijk noordoost wonen veel ouderen die afhankelijk zijn van deze buslijn, het alternatief wat geboden wordt is verre van voldoende. Eerst dure dubbele bussen aanschaffen en wanneer deze onvoldoende bezetting krijgen gewoon de buslijn opheffen is wanbeleid. Dus de normale bussen weer terug en de buslijn is weer rendabel!


Het verdwijnen van lijn 6 uit Hoograven en het verleggen van lijn 1 kent maar 1 verliezer, dat is de reiziger. Waarom bezuinigt de provincie in hun consessiegebeid niet of nauwelijks. Triest ouderen kunnen niet meer weg, door die zogenaamde servicebusjes, waar je met shootmobiel of rolator niet in kan. Verder de route van lijn 14, die is voor mensen richting CS niet meer te gebruiken want daar komt hij niet. Dat mensen die bij het ouderencentrum aan de kanaalstraat moeten zijn of bij het Hospice Utrecht moeten zijn, moeten maar zien hoe ze komen. OV moet van iedereen zijn. De maatregelen sinds 9 december 2012 kan je moeilijk sociaal noemen.


Sinds het verdwijnen van lijn 6 uit Hoograven en lijn 1 in Lunetten is er geen directe verbinding meer van het “Hart van Hoograven” naar de binnenstad. Ik vind het van de zotte dat het centrum van een wijk geen verbinding meer heft met het centrum van de stad, maar wel met omliggende gemeenten/stadsdelen als Nieuwegein en de Uithof.
Graag de terugkeer van lijn 6. Het lapmiddel van lijn 15 is een lachertje. Het is niet doeltreffend wat betreft de doelgroep, nu rollators niet meegenomen kunnen worden. Tevens levert het weinig kostenbesparing op qua personeel en materieel. Dan heb ik het niet over de onlangs opgepimpte bushaltes langs de route.
Voor mij persoonlijk betekent het verdwijnen van lijn 6 uit Hoograven dat mijn bejaarde ouders niet meer zelfstandig per openbaar vervoer op bezoek kunnen komen. De loopafstanden zijn te groot geworden.


Dat lijn 8 weg gaat uit wittevrouwen is prima! houden zo. Weg met die milieu vervuilende en gevaarlijke harmonica bussen!
Pak lekker de fiets of ga lopen!


Tot nu toe konden mijn ouders met lijn 8 en lijn 5 naar de tandarts (Halte Jan van Galenstraat, overstap bij Halte Kapteijnlaan, uitstappen bij De Lichtkring). Nu lijn 5 opgeheven wordt en lijn 8 naar Voordorp gaat, wordt het voor mijn vader, die zeer slecht ter been is, haast onmogelijk om met het reguliere OV naar de tandarts te gaan.
Dat wordt een beroep doen op Valys, Regiotaxi of welke andere overheidsdienst dan ook. Met alle ellende van dien, want die komen ook niet altijd op tijd.

Ook het omleiden van lijn 8 via de Blauwkapelseweg en de Kard. de Jongweg is een draak van een oplossing.


Het plan is om in april lijn 8 aan te passen en niet meer door Wittevrouwen te laten rijden.
Ik hoop dat dit plan een keer terug gedraaid wordt, omdat het voor de senioren en bewoners van Abrona die in het complex aan de Hartogstraat en Nieuw Bleyenburg wonen een grote verslechtering is.
Het oversteken van de drukke Kardinaal de Jongweg zal in de nieuwe situatie voor ouderen een probleem zijn.


Ik woon op Lunetten en neem weleens de bus naar het centrum. Het verschil met vorig jaar is dat het veel duurder is geworden. Voorheen 2 strippen à € 1,02 met het voordeel dat je over kon stappen, nu € 1,47 voor een enkele rit: 44% duurder.
De elektronische informatie is totale onzin. De bussen houden zich niet aan de vertrektijden en komen te vroeg (?), op tijd of te laat. Wanneer een bus niet komt dan is dat niet te zien. Andersom komt ook voor: de aankomsttijd van de bus verdwijnt en even later komt de bus alsnog. Kortom: zonde van het geld voor deze non-informatie.


Namens mijn collega’s en klanten (en niet alleen degenen die slecht ter been zijn). Tot in december werd het WERKbedrijf aan ‘t Goylaan bediend door 3 buslijnen. Nu rijdt er nog maar 1 bus en die stopt op de Socrateslaan, ofwel 10 minuten lopen voor een gezond mens. Het is triest om te constateren dat veel mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer nu gedwongen worden ver van hun bestemming te moeten uitstappen. De gezonde bezoekers van het WERKbedrijf en de gezonde collega’s stappen massaal over naar de auto. Ik vind het verbijsterend dat je vanaf ‘t Goylaan een halve wereldreis moet maken om bij het drukstbezochte treinstation van Nederland te geraken.


waarom nou al die rare bezuinigingen? Het antwoord is te simpel om het te geven. Ik woon in Hoograven en ben er heel ongelukkig mee dat lijn 6 is opgeheven. Zie hoe de mensen daar buitengewoon negatief op reageren en kwaad zijn. Het alternatief lijn 15 is niet een fatsoenlijk alternatief en zal zeer waarschijnlijk binnenkort ook wel verdwijnen; dat mag als lijn 6 weer terug komt. Waarom eigenlijk? Lijn 6 is naaste een goede voorziening ook authentiek voor Hoograven. Verzin betere ideeën en werk aan samenhang en draagkracht; breek dat niet af anders wordt het steeds erger. Waar is de aansluiting met de “kreet” van Hans Wijers voorzitter inhuldiging om saamhorigheid na te streven. Creëer dat door mensen niet die dingen af te pakken, waar ze zo aan gehecht zijn, op mogen rekenen en als het nodig is ook een (financiële) bijdrage willen leveren.


Sinds 9 december rijdt lijn 1 niet meer naar station Lunetten. Een gemis! Niet meer met de bus naar W.C. Lunetten voor b.v. bezoek aan de opticien. Niet meer naar station Lunetten om de trein te pakken naar Houten/Tiel/Den Bosch. Deze route was prettiger omdat het verkeer op de Croeselaan vaak vast staat. Kleinkinderen die niet meer met de bus naar opa en oma kunnen. Enz. enz. Wie weet worden er nog nog rode trams verkocht, zodat er weer geld is om *oude* routes weer in ere te herstellen.


Door de wijzigingen per 9 december 2012 in de routes van o.a. lijn 1 zijn wij, beiden 80 jaar, in een isolement terecht gekomen. Wij wonen namelijk aan de Brennerbaan en hadden de bushalte van lijn 1 praktisch voor de deur. Daardoor hadden wij een goede verbinding met het centrum van Utrecht. Die bushalte is met de lijn zelf verdwenen. Voor lijn 8 is het voor ons te ver lopen. Lijn 15 is geen alternatief. Van deze lijn denken we dat die helemaal geen zin heeft: er zit bijna nooit iemand in !
We hopen dan ook dat lijn 1 in zijn vroegere vorm terugkomt.


Als het de bedoeling is dat de bezuinigingen worden gerealiseerd door het niet meer met het openbaar vervoer laten gaan van de bewoners bent u daarin geslaagd. Naar ik heb vernomen gaan mensen nu met de auto in verband met de onzekere situatie met het OV vanuit Hoograven.
Duidelijk is wel dat het BRU absoluut geen rekening houdt met de inwoners van Hoograven Zuid evenmin als de Gemeenteraad die dit allemaal heeft geaccepteerd. De belangstelling gaat zeker meer uit naar de wijken Overvecht en Leidsche Rijn.
Ik doe een dringend beroep op u, mede namens vele ouderen, om de oude situatie weer te herstellen en lijn 6 weer naar Hoograven te laten rijden en lijn 1 naar Lunetten.


Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in december 2012 is buslijn 14 komen te vervallen.
Als bewoner van de Schepenbuurt is dit voor mij een groot gemis.

Door het wegvallen van lijn 14 zijn het centrum van Utrecht en de winkelstraten Laan van Nieuw Guinea en Kanaalstraat voor mij niet meer bereikbaar met het openbaar vervoer.
Omdat ik slecht ter been ben is het lopen van grotere afstanden voor mij niet mogelijk.

Een simpel voorbeeld wat mij is overkomen:
Ik wilde met mijn dochtertje naar de film Koning van Katoren in de Rembrand Bioscoop.
Voorheen kon ik dan met lijn 14 rijden naar halte Potterstraat en dan een klein stukje lopen naar de bioscoop.
Ik was dan in 10 minuten vanuit de Schepenbuurt bij de bioscoop.
In de huidige situatie heb ik de volgende opties:
• ik kan met lijn 5 en dan uitstappen in de Jacobsstraat en dan (in mijn geval) een eind lopen naar de bioscoop.
• Ik kan (in mijn geval) een eind lopen naar station Utrecht Zuilen en dan met de trein naar Utrecht Centraal. Daarna weer (in mijn geval) een eind lopen naar het busstation om de bus te pakken die stopt in de Potterstraat.
• Ik kan (in mijn geval) een eind lopen naar halte Majellapark en dan met de bus naar het busstation waar ik (in mijn geval) een eind lopen naar de bus die stopt in de Potterstraat.
• Een taxi nemen die mij a € 12.50 per rit naar de bioscoop brengt. Omdat wij ook nog terug naar huis moeten, wordt een bezoekje aan de bioscoop ineens wel heel erg duur.

Zoals U kunt lezen zit een bezoekje aan de bioscoop met mijn dochtertje er voorlopig niet meer in.

Een boodschapje doen bij de winkels op de Laan van Nieuw Guinea en Groeneweg en de Kanaalstraat is voor mij ook niet meer mogelijk, omdat de afstanden vanaf de haltes aan de Vleutenseweg te groot zijn.

Aangezien ik niet de enige in de wijk ben die slecht ter been is, en omdat er in onze wijk ook nog heel veel ouderen wonen en dus met dezelfde problemen te maken hebben wil ik U vriendelijk doch dringend verzoeken om buslijn 14 weer in ere te herstellen.


Ook wij willen zo snel mogelijk lijn 14 terug.
Het is voor ouderen en invaliden ondoenlijk om naar de Vleutenseweg of Graad van Roggeweg te lopen.


Dagelijks gebruiken veel inwoners van de wijk Hoograven de bus.
De nieuwe dienstregeling (vervallen lijn 6) leidt tot langere reistijden en een inefficiënte verbinding met het Centraal Station.

Als oplossing voor het wegvallen van de directe verbinding naar het Smaragdplein is het busje nummer 15 bedacht.
Mijn vraag is of dit niet veel meer kost? Is een extra kleine bus niet veel minder efficiënt dan de vroegere rijroute
van lijn 6? Bevordert de huidige oplossing wel echt de leefbaarheid van de inwoners van Hoograven?

Verder vraag ik mij af of er gedacht is aan de inwoners van Plettenburgh aan de W.A. Vultostraat.
Hoe is de stad nog bereikbaar voor deze mensen zonder de rechtstreekse verbinding die voorheen lijn 6 bood?

Kortom, lijn 6 moet terug!


Ik woon in Vleuterweide langs de busbaan Vleuterweide. Hierover rijdt buslijn 28, die met een hoge frequentie rijdt tussen Utrecht CS en NS-station Vleuten. Deze bus wordt door veel mensen gebruikt tussen Utrecht CS en Parkwijk (Leidsche Rijn) maar op het resterende stuk is het behoorlijk rustig.

Vanuit mijn huis zie ik voortdurend vrijwel lege bussen heen- en weerrijden. Dat lijkt me ook niet verbazingwekkend, want vanaf Vleuterweide kun je beter met de trein naar Utrecht gaan en omgekeerd (veel sneller en comfortabeler). In juni wordt de treinfrequentie op dit traject verhoogd naar 4x per uur, waardoor het nog aantrekkelijker wordt om de trein te nemen ipv de bus.
Misschien is het mogelijk dat buslijn 28 met een hoge frequentie blijft rijden tussen Utrecht CS en Busstation Oost in De Meern (vice versa) maar met een lagere frequentie tussen Busstation Oost en NS-station Vleuten gaat rijden. Dit laatste zou dan ten goede kunnen komen aan de buslijnen in de stad waarover nu veel geklaagd wordt.


Graag breng ik jullie ervan op de hoogte dat SOLGU en COSBO gister een brief naar alle leden van het Dagelijks Bestuur van het BRU hebben gestuurd.

In deze brief vragen we aandacht voor de problemen die mensen ervaren bij het OV gebruik na het wegvallen van de buslijnen 4 en 6 uit de wijken Lombok en Hoograven.
In bijlage 2. vindt u een opsomming van klachten die wij hebben ontvangen van bewoners.

De klachten komen met name voort uit de volgende feiten:

• De servicebusjes in de beide wijken blijken niet toegankelijk te zijn door een hoge opstap en smalle ingang. Met een rollator of andere hulpmiddelen kunnen mensen er niet of moeizaam in komen;
• De servicebusjes zitten snel vol, mensen moeten daardoor regelmatig lange tijd staan wachten tot de volgende bus komt;
• De servicebusjes rijden in Lombok alleen overdag;
• In Lombok sluit de servicebus niet aan op de Vleutenseweg, vanwaar de reguliere bussen naar het centrum rijden;
• In Hoograven is de route van lijn 1 zo veranderd, dat bij het wegvallen van buslijn 6 ook deze bus moeilijk te bereiken is voor senioren van Nieuw Plettenburg en Plettenburgplantsoen.

Wij vragen het DB van het BRU om een goede oplossing, op korte termijn, voor de ontoegankelijkheid van de servicebusjes en de slechte bereikbaarheid van de binnenstad.

SOLGU en COSBO hebben al eerder via een brief aandacht gevraagd bij het BRU voor toegankelijke busjes en o.a. goede aansluitingen op de gewone buslijnen en weinig overstapmomenten. Dit heeft geen resultaat gehad.


Mijn partner en ik hebben altijd gekozen voor openbaar vervoer. O.a. om het milieu te sparen, maar ook gewoon omdat het in de stad voor iedereen in onze omgeving beter is: auto’s richten in de stad veel schade aan in veel opzichten.
Nu we ouder worden en mijn partner enigzins gehandicapt is wordt plots de bus uit Wittevrouwen gehaald. Nog even en de ouderen hier kunnen de deur niet meer uit, zeker niet bij de gladheid die we de laatste tijd weer hebben meegemaakt.
Er zijn zeker andere posten om op te bezuinigen: de aanleg van autowegen rond Utrecht, het regiobestuur zelf/de provincie.
Succes met de actie.
Een boze burger uit de Zeeheldenbuurt.


het is belachelijk dat lijn 6 en de oude route van lijn1 in hoograven weg is.
sinds kort ben ik verhuisd van sterrenwijk naar hoograven i.v.m. met mijn vrouw(i.v.m.hartklachten) naar een senioren complex op de oranje nassaulaan.
nu moeten oudere mensen ik denk een dikke 1000 personen.gepropt worden in een klein asociaal rot busje lijn 15 met rollators die een rondje om de kerk gaat naar lunetten en smaragdplein,de aansluiting is bijzonder slecht,je zit er 2 min.in dan moet je al weer overstappen.lijn 1 rijd tijdelijk over de w.a.vultonstraat omdat die de bocht niet kan maken en de chauffeur laat je er na willekeur ook niet uitstappen.,men wil de autos uit de binnenstad weren.ik hoop dat de gemeente en bru hier toch naar gaat kijken dat de oude regeliong toch weer terug gedraaid word


Over bus 14 (vh 4) van het CS (vh Utr Oost en centrum) het volgende: Naar mijn mening past het BRU en / of Connexxion een soort sterfhuisconstructie toe. Lijn 14 wordt deels opgeheven en verlegd naar (richting) Kanaleneiland. Er is klaarblijkelijk geen enkele behoefte aan deze route, want ik zie meerdere malen per dag, op verschillende punten op die route het busje compleet LEEG voorbij rijden. Straks kan er gezegd worden: deze lijn was niet rendabel en we heffen hem helemaal op. De bus over de Kanaalstraat was altijd op zijn minst halvol. Nu moeten ouderen via de Vleutenseweg met de bus richting centrum, wat toch een flink end omlopen is als je in de buurt van K-straat woont. Ook neem ik aan dat de winkeliers het vervoer naar ‘hun’ Kanaalstraat een gemis zullen vinden. Kortom, een wijk als Lombok verdient een buslijn! Overigens hoorde ik dat het opheffen van lijn 14 ook kwam door een tekort aan haltes op het nwe busstation. Dat lijkt mij een drogreden.
SP succes en laat van je (ons!) horen!


Lijn 6 richting Lunetten was voor ons ideaal en we missen ‘m erg! We begrijpen niet dat deze is komen te vervallen, en al helemaal niet dat de halte van ‘t Goylaan (Lijn 1) óók is komen te vervallen.

We hadden de (ietwat overbodige) luxe van twee zeer fijne haltes op Winkelcentrum Hart van Hoograven, maar nu is het 10 minuten lopen + overstap vertraging&ongemak, wat betekend dat we gaan van 10 minuten reistijd (Utrecht CS), naar een krap half uur!
Extra zuur:
- Er wonen veel ouderen in de buurt die van OV afhankelijk zijn
- Hart van Hoograven is een wijkcentrum wat nu erg slecht bereikbaar is geworden.

Ik hoop dat de halte van ‘t Goylaan (Lijn 1) of lijn 6 Lunetten snel weer terugkomt, want ik kan nog met de fiets, maar velen met mij niet.


Na de slechte ervaringen in het verleden met Mobinet is de keuze voor een voorziening als het servicegericht een vreemde, met name het vervallen van lijn 14 wordt in Lombok en Schepenbuurt als een groot gemis ervaren, twee wijken in het hart van de stad zonder fatsoenlijk Openbaar Vervoer, gekozen is voor een slechte route waar bijna geen haltes zijn, de busjes zijn bijna ontoegankelijk voos reizigers met een rollator, over een rolstoel zal ik maar niet zeggen,waar is het besluit gebleven dat alle bussen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking en met hulpmiddelen.Zo,n slechte voorziening als in Lombok zou u geen servicegericht mogen noemen Zo snel als mogelijk zou de verbinding met reguliere standaardbussen van CS via Utrecht West naar WC Kanaleneiland weer hersteld moeten worden. Of wilt u nog langer alle signalen uit Lombok negeren, inmiddels is de tweede handtekeningactie gestart. Qua loonkosten is de inzet van kleine 8 persoonsbusjes ook niet echt een bezuiniging dus verhoog alstublieft zo snel mogelijk weer de kwaliteit van OV in Lombok


twee geweldige missers: het verdwijnen van lijken 1 naar Lunetten en 6 naar Hoograven. Deze moeten terug komen. Lijn 18 is min of meer overbodig


Wat is er toch met deze stad aan de hand?
Een prachtig, gedurende decennia uitgekristalliseerd buslijnennet
doorheen de hele stad is met een paar pennenstreken lelijk beschadigd geraakt.
Neem het opheffen van de lijn 6 richting Hoograven.
De negatieve impact is enorm. Inzet van minibusjes voldoet nauwelijks aan de
vraag van bewoners, rollators kunnen er met veel moeite in, rolstoelers helemaal niet,
en jeugdige etters hebben een manier ontdekt om de boel te saboteren door,
met een geldig plaatsbewijs, massaal in de bus te blijven zitten gedurende een
paar ritten door de wijk zodat andere mensen niet kunnen instappen.

Klaarblijkelijk ten koste van lijn 6 is er een extra buslijn gerealiseerd, lijn 18,
die van het Centraal Station, via de Bleekstraat en de Croeselaan naar het
Jaarbeursplein rijdt, en weer terug. Deze lijn blinkt uit in overbodigheid,
en telt nauwelijks passagiers. Bovendien is deze lijn gevoelig voor vertragingen,
die ten koste gaan van het vervolg van andere lijnen met hetzelfde omloopnummer.
Schrappen, deze bespottelijke lijn 18, en de vrijgekomen ruimte benutten voor het
herstel van de loop van lijn 6.
Bezuinigen in het Openbaar Vervoer? No Way!


Het verdwijnen van bus 6 uit Hoograven is een verschrikking.
Dat zogenaamde pendelbusje werkt echt niet.
Regelmatig zie ik maar helemaal af van mijn reis nu ik zover naar de bushalte moet lopen of ik laat mij met de auto brengen.
Het blijft onbegrijpelijk hoe men dit besluit heeft kunnen nemen. Een hele wijk is verstoken van goed vervoer.
En als je bagage of veel boodschappen bij je hebt is het helemaal een ramp.
Breng toch die buslijn terug in Hoograven!


Hoewel ik een groot voorstander ben van goed openbaar vervoer, ben ik erg blij dat lijn 6 is opgeheven. Er rijden nu 10 bussen minder per uur! langs de flat waarin wij wonen en dat scheelt aanzienlijk in de overlast van trillingen en zwarte vettige roetaanslag op het balkon. Men moet zich wel realiseren dat deze lijn 6 het eerste stuk dubbel reed met lijn 8 en buiten de spits ook vaak leeg was. In deze digitale tijd zou vervoer op maat bovendien toch eigenlijk al lang mogelijk moeten zijn wat voor alle partijen het beste zou zijn. Vraag en aanbod bij elkaar brengen dus.


Ik onderschrijf volledig het pleidooi van de SP voor het behouden van de geschrapte buslijnen.
Ik roep hierbij mijn stadsgenoten op om vóór 4 maart 2013 bij het BRU aan te geven, dat jullie het niet eens zijn met de ingevoerde wijzigingen.

Laat van je horen! De buslijnen moeten in ere hersteld worden en niet zo bod bezuinigen zoals het BRU nu doet zonder er maar ook goed over te hebben nagedacht.

Stadsgenoten, laat het BRU horen, dat je het met hun standpunt(en) niet eens bent! (doe dit vóór 4 maart 2013).

Succes en doe mee !


Het gvu moet weer zijn zoals vroeger!
Met alle normale lijnen en geen aanbesteding en gewoon weer onder de hoede van de gemeente


Bezwaren lijken voor het BRU niet te tellen. Logisch wanneer een regionaal orgaan zich met een stedelijke kwestie gaat bemoeien. Het was destijds niet zo’n slimme zet om het stedelijk OV over te hevelen naar een regionaal orgaan. Ieder zijn eigen bestuurlijke taken binnen de aangegeven gebieden.
Zoals nu blijkt zijn hooghartigheid (de mening van burgers telt niet) en bekrompen beleid (alleen de centen tellen) doorslaggevende factoren geweest. Blijkbaar is geen der bestuurderen op het idee gekomen dat twee bejaarden-/verzorgingshuizen, Tolsteeg en Rijnenburgh, aan de route van de voormalige lijn 6 liggen. Bewoners en bezoekers plukken nu de zure vruchten van een wrang besluit.
BRU keer terug op uw schreden en geef de inwoners van Utrecht het openbaar vervoer waar het recht op heeft.


Er wordt nu geld weggegooid door een klein busje dat rijdt van nergens naar nergens. De bus door Lombok naar het centrum wordt node gemist, sterker, de oude lijn 4 die na centraal gewoon doorreed naar oa stadsschouwburg, was helemaal prachtig. We moeten nu helemaal naar de vleutenseweg lopen. Vervolgens zijn de bussen daar heel vol. Dit ontmoedigt ov gebruik!


Moeten we weer paard en wagen aanschaffen ,en waar laten we die dan?
Al die afbraak ,zijn onze bestuurders Gek geworden??


onbegrijpelijke verslechteringen van bus lijnen vooral lijn 8 maar verder ook veel verslechteringen
jullie willen de mensen uit de auto krijgen en dan zo idioot te gaan bezuinigen op het ov
dat groenlinks in het gemeente bestuur zit en hiermee accoord gaat , geen wonder dat er weinig overblijft van deze partij .
in witte vrouwen wonen ook oudere mensen hoor .
dus gauw terugdraaien van deze onzin .


Er moet weer een halte komen bij de markt op Vreeburg.
Ik ben slecht ter been en vanaf het station of vanaf de Neude is het te ver lopen.


BRU krijgt trofee

08-10-2012

In april 2012 startte de SP de campagne 1voorOV, als reactie op de plannen van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) om bushaltes en lijnen uit woonwijken te schrappen en een tariefsverhoging van 5% door te voeren.

Petitionaris Kees van der Graaf heeft tekst voor het BRU

Ruim 5000 mensen tekenden de petitie, op internet of de lijsten waarmee de SP deur aan deur ging in diverse buurten, waarvoor dank! We hebben de handtekeningen in juli aangeboden aan de gemeente Utrecht en de provincie. Zowel in de Utrechtse gemeenteraad als Provinciale Staten kreeg de SP unanieme steun voor behoud van goed en betaalbaar busvervoer.

Helaas heeft dat niet geleid tot een verandering van de plannen bij het BRU. Op 8 oktober hebben we aan het BRU dan ook de trofee voor ‘Slechtste OV-autoriteit van Nederland’ aangeboden.

De SP zal zich blijven inzetten voor het openbaar vervoer in stad en regio en alle kansen aangrijpen om verbeteringen te realiseren.

Hieronder nog een paar foto’s van de uitreiking:

De trofee: BRU is slechtste OV-autoriteit van Nederland

SP-Statenfractievoorzitter Anne-Marie Mineur was natuurlijk present

Diehards uit Utrecht en Zeist


1 voor OV: motie SP deels overgenomen

05-07-2012

Net als afgelopen maandag in Provinciale Staten, is gisteren ook in de gemeenteraad de SP-motie voor het openbaar vervoer voor een deel overgenomen. Wethouder Lintmeijer heeft de opdracht gekregen om samen met Provincie en regiogemeentes alles op alles te zetten voor behoud van goed en betaalbaar busvervoer.

Dat kostte de nodige moeite, maar na een soort koehandel over de exacte bewoordingen kon het college ermee uit de voeten. Lintmeijer besteedde in de raad aandacht aan de 4000 handtekeningen die hij ‘s middags in ontvangst had genomen uit handen van Kees van der Graaf, namens de SP.

De handtekeningen zijn afkomstig van de mensen die de afgelopen tijd via de petitie '1voorOV' hun ongerustheid hebben uitgesproken over de plannen van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) om buslijnen op te heffen en de tarieven met 5 % te verhogen.

Een aantal van hen was vanmiddag naar het stadhuis gekomen om de 1voorOV-actie nog eens extra te ondersteunen. Zo ook een groep buschauffeurs van het GVU, van wie een deel voor zijn baan moet vrezen.

Dagelijks tekenen er nog mensen de petitie en het blijft voorlopig ook mogelijk te ondertekenen.

Ook de SP afdeling Zeist loopt het vuur uit de sloffen en heeft politiek inmiddels een voet tussen de deur.


Aanbieden petitie aan gemeente Utrecht op 5 juli

04-07-2012

De SP zal de ca. 4000 handtekeningen van de 1voorOV-petitie op donderdag 5 juli om 13.45 nogmaals overhandigen, maar dan aan wethouder Lintmeijer van de gemeente Utrecht.

Betuig uw steun en kom allemaal!

  • Plaats: Stadhuis, Utrecht
  • Tijd: 13.45 uur

Provinciale Staten: SP-motie OV unaniem aangenomen

3 juli 2012

Met algemene stemmen heeft Provinciale Staten op 2 juli de SP-motie voor behoud van goed busvervoer aangenomen. Gedeputeerde van Lunteren gaat zich richting het Bestuur Regio Utrecht maximaal inspannen om kwaliteit en prijs van de bus in de hele Provincie op elkaar te blijven laten aansluiten.

Onder zijn arm neemt hij het pakket van 4000 handtekeningen mee, dat de SP het college van gedeputeerde staten aanbood.

Het was CvdK Roel Robbertsen die de handtekeningen ‘s ochtends uit handen van SP-er Kees van der Graaf mocht ontvangen.


Aanbieden 4000 hand-
tekeningen aan Provincie en Gemeente Utrecht

29-06-2012

Komende week vindt in de Provinciale Staten en de gemeenteraad van Utrecht de behandeling van de voorjaarsnota plaats. De voorbereiding op de begroting voor 2013. We gaan deze gelegenheid aangrijpen om de tot nu toe verzamelde handtekeningen aan te bieden aan het stads- en provinciebestuur. Dat zijn er zo’n 4000, een prachtig resultaat! Wij bedanken dan ook iedereen voor de steun aan de petitie 1 voor OV.

  • Op 2 juli om 9.00 uur in de hal van het Provinciehuis
  • Op 5 juli om 13.45 uur op het stadhuis in Utrecht

Wees welkom om daar nogmaals uw steun te komen betuigen. Bij de voorjaarsnota zullen de SP-fracties in Provincie en Utrecht-stad voorstellen indienen om de bezuinigingen ongedaan te maken. Zie ook het bericht op onze voorpagina.

Zo lang deze bezuinigingen niet van tafel zijn gaat de petitie gewoon door. Hoe meer steun, hoe beter. Hou voor meer informatie deze campagnesite in de gaten.


RED DE STADSBUS!

TEKEN DE ONLINE PETITIE!

8 juni 2012

In april startte de SP de campagne 1 voor OV, vanwege de plannen van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) om vanaf 2013 zwaar te bezuinigen op het stadsbusvervoer in Utrecht. Honderden mensen tekenden inmiddels onze petitie om deze kaalslag op het openbaar vervoer ongedaan te maken.

Het eerste resultaat is binnen: de bussen blijven ’s avonds gewoon even vaak rijden als nu.

Daarmee zijn we er nog lang niet, want:

  • Lijn 8 rijdt niet meer door de Zeeheldenbuurt
  • Lijn 6 wordt geschrapt tussen Utrecht CS en Hoograven
  • Lijn 1 rijdt niet meer door naar Lunetten
  • Lijn 14 vervalt helemaal
  • Combinatie van lijn 3 en 4 in Oost, langere rit, minder haltes
  • Mensen uit Schepenbuurt krijgen een veel langere rit met bus 5, dat is ook duurder
  • De tarieven worden extra verhoogd met 5%
  • 25 chauffeurs verliezen hun baan

Er komen taxibusjes om een deel van de gaten op te vullen, maar die rijden maar een paar keer per uur en sluiten niet aan op de tijden van de overige buslijnen. Het is bovendien nog helemaal niet duidelijk hoe deze gaan rijden.

Voor de SP is dit onaanvaardbaar. We zetten de strijd voor behoud van goed busvervoer in de stad dan ook voort. U ook?

Wat kunt u doen?

Wilt u ook mee doen met de actie om de stadsbus te redden? Ook u kunt uw stem laten horen:

  • Teken de petitie digitaal of op de handtekeningenlijst waarmee we binnenkort bij u langskomen. Op 5 juli bieden we de handtekeningen aan bij de wethouder. Komt u ook?
  • Download (één van de) onderstaande flyers:HOOGRAVEN LOMBOK/SCHEPENBUURT ZEEHELDENBUURT Print deze uit en verspreid deze in de buurt.
  • Download de handtekeningenlijst waarmee u bij familie en vrienden, in de buurt, op het werk en op school handtekeningen kunt ophalen. Volle lijsten kunt u opsturen naar SP Utrecht, t.a.v. 1voorOV, antwoordnummer 52762, 3502 WH, Utrecht

Meer informatie:

de SP Utrecht website

Michel Eggermont (raadslid SP)
m.eggermont@utrecht.nl 06-81 08 20 68

U bent hier