h

Oproep: Wat vindt u van de bus in Utrecht?

16 februari 2013

Oproep: Wat vindt u van de bus in Utrecht?

In 2012 steunden ruim 5000 mensen onze campagne '1 voor OV' tegen de bezuinigingen op de bus in uw buurt. De SP krijgt nog dagelijks klachten en vragen binnen over het schrappen van buslijnen in de stad, wat we helaas toen niet hebben kunnen voorkomen.

Toch geven we het niet op. En daarin staan we niet alleen. In Lombok hebben bewoners bijvoorbeeld kort geleden alweer honderden handtekeningen ingezameld om lijn 14 terug te krijgen.

Nu al wordt gewerkt aan de dienstregeling voor 2014. In tegenstelling tot vorig jaar vraagt het Bestuur Regio Utrecht (BRU), verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad, de inwoners en reizigers dit keer wél om hun mening. Zie hier. Alleen heeft het BRU daar weinig tot geen bekendheid aan gegeven, vandaar dat wij dat maar doen.

De SP wil de bus terug in uw buurt. U ook? We nodigen u graag uit het BRU - en ons - te laten weten wat ú wilt.

U kunt uw reactie per email sturen naar:

OVin2014@regioutrecht.nl.
En dan graag een kopie naar utrecht@sp.nl.

Hoe meer reacties hoe beter. Daar kunnen wij dan weer mee aan de slag in de gemeenteraad en het BRU. Uw reactie wordt - anoniem - geplaatst op onze website www.utrecht.sp.nl.

Let op! U hebt slechts tot 4 maart de tijd om te reageren. De SP vindt dat belachelijk kort en heeft verzocht om minimaal een maand extra reactietijd. Of dat gaat lukken weten we niet, dus reageer snel.

We hopen op uw steun.

Met vriendelijke groet,

Tim Schipper
Michel Eggermont
Gemeenteraadsleden SP

Reacties

Lijn 6 weer terug. Lijn 1 weer normaal een lijn 15 dat aso buisje dat naar smaragdplein rijdt wat oudere mensen laat staan omdat het vol zit met jonge mensen wat ook mega hart rijd een veel geld kost weg er mee. Oja laat ze ook eens op tijdt rijden zal ook eens leuk zijn .hadden ze die palen met aanrijtijd er niet neer moeten zetten weer geld bespaart jammer
Met vriendelijke groetjes jess

Lijn 6 moet terug zoals eerst, reistijd is nu 2 maal zo lang. En even met de bus naar t smaragdplein niet meer mogelijk met slecht weer!

Hoewel ik een groot voorstander ben van goed openbaar vervoer, ben ik erg blij dat lijn 6 is opgeheven. Er rijden nu 10 bussen minder per uur! langs de flat waarin wij wonen en dat scheelt aanzienlijk in de overlast van trillingen en zwarte vettige roetaanslag op het balkon. Men moet zich wel realiseren dat deze lijn 6 het eerste stuk dubbel reed met lijn 8 en buiten de spits ook vaak leeg was. In deze digitale tijd zou vervoer op maat bovendien toch eigenlijk al lang mogelijk moeten zijn wat voor alle partijen het beste zou zijn. Vraag en aanbod bij elkaar brengen dus.

Onderwerp: Ontwikkeling OV. Utrecht 2014

Verstuurd vanaf mijn iPad
Uw besluit om op reguliere buslijnen te kiezen voor snelheid,dus grotere loop/fietsafstanden tijdens het voortransport, schiet het doel, de sociale functie van het openbaar vervoer, voorbij.Openbaar vervoer heeft nadrukkelijk een nutsfunctie en haltes dienen niet verder van de woonhuizen geplaatst te worden dan in het verleden is besloten. Ieder woonadres in Utrecht dient zich binnen een straal van 450 meter van een bus/tram halte te bevinden.

Na de slechte ervaringen in het verleden met Mobinet is de keuze voor een voorziening als het servicegericht een vreemde, met name het vervallen van lijn 14 wordt in Lombok en Schepenbuurt als een groot gemis ervaren, twee wijken in het hart van de stad zonder fatsoenlijk Openbaar Vervoer, gekozen is voor een slechte route waar bijna geen haltes zijn, de busjes zijn bijna ontoegankelijk voos reizigers met een rollator, over een rolstoel zal ik maar niet zeggen,waar is het besluit gebleven dat alle bussen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking en met hulpmiddelen.Zo,n slechte voorziening als in Lombok zou u geen servicegericht mogen noemen Zo snel als mogelijk zou de verbinding met reguliere standaardbussen van CS via Utrecht West naar WC Kanaleneiland weer hersteld moeten worden. Of wilt u nog langer alle signalen uit Lombok negeren, inmiddels is de tweede handtekeningactie gestart. Qua loonkosten is de inzet van kleine 8 persoonsbusjes ook niet echt een bezuiniging dus verhoog alstublieft zo snel mogelijk weer de kwaliteit van OV in Lombok

Uw keuze om de route van lijn 5 te verleggen heeft uiteraard te maken met de snelheid die u wilt bereiken,doch de route gaat nu grotendeels langs dun bevolkte wegen maar ook de reistijdvergoeding van de reizigers richten CS aanzienlijk verlengt

Een verwarrende keuze is vooral ook dat er op bepaalde trajecten regiolijnen geïntrigeerd worden vooral als zij niet het zelfde vertrekpunt kennen.

Nogmaals grote bezwaren tegen de verdere afbraak van een met zorg ontwikkeld OVnet in Utrecht in het vooruitzicht gesteld door kreten als hogere frequenties,snelheid en vervangen door servicenetten.

Eerlijker zou zijn indien termen als bezuinigingen gebruikt worden,meer voor minder geld weten wij allemaal wat dat betekend, m.a.w.de kwaliteit van het OV in Utrecht zal de komende jaren achteruit gaan.

De loopafstand van Ingelande naar de bushalte Jazzsingel is groter geworden als gevolg van halte Anthonius Ziekenhuis, mijn verzoek is dit nogmaals te bezien, tenslotte verblijven er in Ingelande senioren reizigers met een beperking.

Met de wetenschap niet het gehele OV net doorgenomen te hebben zijn dit wel de opmerkingen die ik graag zou willen plaatsen

Over bus 14 (vh 4) van het CS (vh Utr Oost en centrum) het volgende: Naar mijn mening past het BRU en / of Connexxion een soort sterfhuisconstructie toe. Lijn 14 wordt deels opgeheven en verlegd naar (richting) Kanaleneiland. Er is klaarblijkelijk geen enkele behoefte aan deze route, want ik zie meerdere malen per dag, op verschillende punten op die route het busje compleet LEEG voorbij rijden. Straks kan er gezegd worden: deze lijn was niet rendabel en we heffen hem helemaal op. De bus over de Kanaalstraat was altijd op zijn minst halvol. Nu moeten ouderen via de Vleutenseweg met de bus richting centrum, wat toch een flink end omlopen is als je in de buurt van K-straat woont. Ook neem ik aan dat de winkeliers het vervoer naar 'hun' Kanaalstraat een gemis zullen vinden. Kortom, een wijk als Lombok verdient een buslijn! Overigens hoorde ik dat het opheffen van lijn 14 ook kwam door een tekort aan haltes op het nwe busstation. Dat lijkt mij een drogreden.
SP succes en laat van je (ons!) horen!

Sins lijn 6 uit hoograven is verdwenen is het voor mij als visueel gehandicapte een stuk lastiger geworden om de stad te berijken.
Mijn reistijd met lijn1 vanaf halte karperstraat is nu aanzienlijk langer, bovendien is het voor mij als blinde reiziger nu niet meer van zelf sprekend dat ik zo op de mariaplaats of de steenweg sta.
Mijn zelfstandigheid en bewegingsvrijheid binnen de stad Utrecht zijn door deze maatregelen aanzienlijk beperkt.

OVer het survicenet lijnen net zoals dat nu aangeboden word heb ik eigenlijk geen klachten, ik word altijd vriendelijk geholpen door de dienst doende chauffeurs. Maar het liefst zie ik gewoon normale standaard stadsbuusen terug komen in de straat.

het is belachelijk dat lijn 6 en de oude route van lijn1 in hoograven weg is.
sinds kort ben ik verhuisd van sterrenwijk naar hoograven i.v.m. met mijn vrouw(i.v.m.hartklachten) naar een senioren complex op de oranje nassaulaan.
nu moeten oudere mensen ik denk een dikke 1000 personen.gepropt worden in een klein asociaal rot busje lijn 15 met rollators
die een rondje om de kerk gaat naar lunetten en smaragdplein,de aansluiting is bijzonder slecht,je zit er 2 min.in dan moet je al weer overstappen.lijn 1 rijd tijdelijk over de w.a.vultonstraat omdat die de bocht niet kan maken en de chauffeur laat je er na willekeur ook niet uitstappen.,men wil de autos uit de binnenstad weren.ik hoop dat de gemeente en bru hier toch naar gaat kijken dat de oude regeliong toch weer terug gedraaid word.gr.ad vogelaar

Momenteel liggen de 3 dichtsbijzijnde bushaltes (bushalte Korianderstraat, bushalte Jazzsingel en bushalte Soestwetering) ongunstig ten opzichte van de wijk Grauwaart (Leidsche Rijn, Utrecht).

Wel rijden er bussen vlak langs de wijk. Ik zie graag dat er een halte voor de lijnen 19 en 39 wordt aangelegd op de Grauwaartsingel, ter hoogte van de brug naar de André Voltenlaan.

Sinds 9 december rijdt lijn 1 niet meer naar station Lunetten. Een gemis! Niet meer met de bus naar W.C. Lunetten voor b.v. bezoek aan de opticien. Niet meer naar station Lunetten om de trein te pakken naar Houten/Tiel/Den Bosch. Deze route was prettiger omdat het verkeer op de Croeselaan vaak vast staat. Kleinkinderen die niet meer met de bus naar opa en oma kunnen. Enz. enz. Wie weet worden er nog nog rode trams verkocht, zodat er weer geld is om *oude* routes weer in ere te herstellen.

U bent hier