Eerlijk delen en armoede bestrijden

Door de crisis is de armoede in Utrecht opnieuw gestegen. 6000 Utrechters zijn werkloos, 9000 Utrechters zitten in de bijstand. Een toenemend aantal kinderen groeit op in armoede. De SP wil armoede bestrijden en de gemeentelijke lasten op een eerlijke manier opbrengen.
Goede schuldhulpverlening is nodig om te voorkomen dat mensen met grote en kleine schulden steeds verder in de problemen komen.

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten: we zetten in op een andere wijze van lokale lastenheffing, waarmee ieder gezin met een woning van minder dan 300.000 euro erop vooruit gaat, met een gemiddelde van 150 euro per jaar. De bijstand dient een stevig vangnet te zijn voor iedereen die dat nodig heeft.

Onze voorstellen:

• Het maximale budget op de U-pas wordt losgelaten en deze is beschikbaar voor iedereen tot 125% van het sociaal minimum.
  • Bijstandsgerechtigden hebben een sollicitatie- en reintegratieplicht. Vrijwilligerswerk kun je niet verplichten en trajecten voor bijstandsgerechtigden moeten leiden tot vast werk, in plaats van verdringing op de arbeidsmarkt door werken zonder salaris.
  • Het is belangrijk dat de schuldhulpverlening toegankelijk is, ook voor mensen met relatief kleine schulden. De wachtlijsten voor schuldhulpverlening worden opgelost.
  • We bieden mensen met (dreigende) financiële problemen praktische ondersteuning, om te zorgen dat zij optimaal gebruik maken van inkomensvoorziening zoals zorg/huurtoeslag, belastingteruggave en gemeentelijke inkomensondersteuning.
  • Fraude met bijstandsuitkeringen wordt hard aangepakt.
  • De rioolheffing is nu een vast bedrag voor elke huiseigenaar, even hoog voor een flatje als voor een villa. De SP koppelt de rioolheffing aan de waarde van de woning.
  • De onroerendezaakbelasting is de laatste vijf jaar verlaagd. Daar profiteert maar een klein deel van de bevolking van. Daarom draaien we die verlagingen terug.