Meer werk en economische groei

De SP wil investeren in meer werk voor Utrechters die nu werkloos thuis zitten. In de industrie, dienstverlening en in het MKB willen we zorgen voor meer banen. 95% van de bedrijven behoort tot het midden- en kleinbedrijf. Toch krijgt het MKB – en de mensen die daar werken – niet de aandacht die het verdient. Werknemers krijgen meer zekerheid, bijvoorbeeld door bij aanbestedingen voor goede arbeidsvoorwaarden te zorgen.

Onze voorstellen:

•  Gemeentelijke aanbestedingen knippen we op, zodat kleine en middelgrote bedrijven een eerlijke kans krijgen.
  • Er komt meer ruimte voor winkels, dienstverleners en kleine bedrijven in de buurt.
  • Jeugdwerkloosheid pakken we aan door het creëren van stages en werkplekken, ook bij de gemeente zelf.
  • Er komt een maximum van 12 koopzondagen per jaar, om kleine ondernemers te beschermen.
  • Er komen weer conciërges op scholen.
  • We creëren extra banen met het renoveren en isoleren van de Utrechtse sociale huurwoningen.
  • Er blijft een eigen, gemeentelijke sociale werkplaats.
  • De gemeente geeft het goede voorbeeld en voldoet aan de aanname van minimaal 5% van haar medewerkers met een beperking.
  • In aanbestedingen wordt de toepassing van cao’s geëist, ook bij onderaannemers.
  • We bestrijden discriminatie van werkzoekenden, bijvoorbeeld van allochtonen en ouderen. Bedrijven die zich hier schuldig aan maken, worden hard aangepakt.
  • Wie via een gemeentelijk traject aan het werk gaat, krijgt een aanvulling op zijn of haar uitkering tot aan het minimumloon.
  • De flexibilisering van de arbeidsmarkt wordt aangepakt. We willen zekerheid voor flexwerkers, bij gemeente en bij bedrijven.
  • Mensen met een tijdelijk contract en zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers) bieden we meer bescherming.