Alternatieve coalitie maakt vliegende start

Alternatieve coalitie maakt vliegende start

Foto: SP Utrecht
De fractievoorzitters

De SP, Leefbaar Utrecht, D66 en de VVD zijn eruit: ze gaan met zijn vieren het nieuwe Utrechtse college vormen zónder de PvdA. Dit kondigden zij vandaag gebroederlijk aan op het bordes van het Stadhuis. Geflakkeerd door de lentezon lichtten zij hun opmerkelijke besluit toe.

Paulus Jansen van de SP beloofde (audio) de kiezers in ieder geval een verslag over het eerste jaar van deze 'non-conformistische' coalitie. Ook kondigde hij aan dat zijn partij bij wijze van compromis helemaal bereid is weer te onderhandelen over een parkeergarage op het Lukasbolwerk, zolang deze geschikt is voor hybride auto' s. Dit klinkt als muziek in de oren voor Vincent Oldenborg, fractievoorzitter van Leefbaar Utrecht: "Ik vind het een uitstekend idee, plus het feit dat er dan een gigantisch groot fietstransferium bij kan komen. Dat is een combinatie waar wij voor kunnen gaan."

Oldenborg ziet voor zijn partij alvast een bindende factor (audio) weggelegd in het nieuwe college. "Zowel van de linker- als de rechterkant kunnen wij de handjes vasthouden. Ik denk dat wij in die zin weliswaar klein geworden zijn, maar ontzettend bindend kunnen optreden in dit college" , aldus Oldenborg.

Alternatieve coalitie

De vier partijen stoorden zich aan de sfeer van geheimzinnigheid waarin de besprekingen tussen de PvdA,GroenLinks, het CDA en de Christenunie plaatsvinden. Vooral de VVD was het geönderhandel in de achterkamertjes meer dan zat. Fractievoorzitter Halbe Zijlsta bejubelt (audio) dan ook de opzienbarende formatie. "Wat deze partijen gemeen hebben is dat wij altijd gaan voor realisme in de politiek en zeggen waar het op staat. Soms zijn we het ontzettend oneens, maar dat weten we dan ook van elkaar. En dat is het goede aan het alternatieve college zoals deze."

Zijlstra ziet vooral een meerwaarde (audio) in de compromis die de vier partijen sloten over de parkeergarage bij het Lucasbolwerk. "Voor de VVD is het natuurlijk zo dat als deze vier partijen zeggen 'we gaan op het Lukasbolwerk wel die parkeergarage met hybride auto's doen', dan ben je klaar als VVD."

Zie ook SP, Leefbaar Utrecht, VVD en D66 starten alternatieve formatie.

1 APRIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hahaha

wat een onzin...hoe kan je een college vormen terwijl je een minderheid hebt.

denk dat dit de beste politieke grap van 1 april was...Paulus heeft humor

ik wil nog wel even iets horen over Paulus' plannen met "die radicalo's" in zijn eigen partij...

Leuke aprilgrap, leuke medewerking van ook die andere partijen. Het sterkste von ik die hybride auto, voor die te bouwen parkeergarage. Hulde Paulus

Wat een grap. En zelfs op pagina 3 van de Volkskrant!

okay, het was een i april grap, ik heb hem door.
ik ben me kapotgeschrokken.

Klasse dit, grote klasse...

"Hij's leuk !" Ga zo door. Hou de sjeu erin.

tis maar goed dat dit een 1 april grap is anders was armagedon near

Hartstikke leuk! Ik heb het wel gelezen in de Volkskrant en vond het wel heel erg raar, maar ja....
nogmaals Hartstikke leuk. Kon weer eens goed lachen

Het is ergens wat wrang dat wat voor de SP Utrecht een leuke grap is, elders werkelijkheid is. Zie bv:

@Leen, elke lokale situatie is anders. Of het in Heerlen of Haarlem wel of niet verstandig is van de SP met de VVD samen te werken is voor ons niet zomaar te beoordelen. In elk geval staat de VVD meestal bekend als een betrouwbare en consequente partij. Op dat punt scoren ze vaak stukken beter dan het CDA, dat vooral goed is in politieke spelletjes.