Gemeenteraad Utrecht wil uitstel fusie waterbedrijf Hydron

30 augustus 2006

Gemeenteraad Utrecht wil uitstel fusie waterbedrijf Hydron

Na een vijf uur durend debat heeft de gemeenteraad van Utrecht, op voorstel van de SP, VVD, D66 en B&G, unaniem besloten om wethouder financien H.Janssen (CDA) opdracht te geven om op de aandeelhoudersvergadering van vandaag een uitstel van de fusie met drie maanden voor te stellen. De drie maanden moeten gebruikt worden om de voor- en nadelen van de voorgestelde fusie, alsmede eventuele alternatieven, beter te onderzoeken.

Het besluit is een opmerkelijke ontwikkeling nadat de gemeenteraad op 26 juni, enkele dagen voor het reces, overvallen werd door het fusievoorstel. Aanvankelijk waren alle fracties met uitzondering van de SP voorstander. Daarop pleitte de SP voor een second opinion door onafhankelijke deskundigen. Uiteindelijk werd hiervoor professor Schenk benaderd. Schenk's presentatie, enkele uren voor het raadsdebat, sloeg in als een bom.

PvdA-raadslid Boudewijns en GroenLinks Woordvoerder Ravesteijn bleken 's avonds danig onder de indruk van de nieuwe informatie. Wethouder Janssen bleek vervolgens een weinig overtuigende repliek te hebben op de analyse van Schenk. Daarop besloot de raad hem op pad te sturen met de boodschap dat uitstel wenselijk is.

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen was tevreden over deze uitkomst: "Veel fusies zijn gunstig voor de bedrijfsbobo's, maar leveren economisch een negatief effect op. De rekening komt vervolgens terecht bij het personeel en de klanten en de directie mag met een gouden handdruk elders zijn geluk gaan beproeven. Dat risico moet bij Hydron worden uitgesloten. De SP vindt dat de toekomst van onze drinkwatervoorziening te belangrijk is om in een vloek en een zucht akkoord te gaan met de fusie. Er is ook helemaal geen reden voor zo'n haast want in de fusiestukken wordt trots gemeld dat de tarieven van Hydron MN nu al het laagst van Nederland zijn en dat we in Utrecht onze zaakjes prima op orde hebben."

De gemeenteraad nam ook nog drie andere door de SP voorgestelde moties aan: er moet een slot op de deur komen tegen een ongebreidelde verhoging van de salarissen van de directie; de gemeenteraad moet voortaan jaarlijks geinformeerd worden over de prestaties van het waterbedrijf; en tenslotte: burgemeester en wethouders moeten voortaan de gemeenteraad tijdig informeren over dit soort ontwikkelingen en het advies van de gemeenteraad serieus nemen.

De aandeelhoudersvergadering van Hydron over het fusievoorstel vindt vandaag plaats.

zie ook: SP woest over overvaltaktiek bij fusie Hydron