Gemeenteraad houdt poot stijf: bouwplan Rotsoord moet lager

27 september 2006

Gemeenteraad houdt poot stijf: bouwplan Rotsoord moet lager

De tweede poging van wethouder wonen Harry Bosch (PvdA) om het bouwplan op het Vecomaterrein in Tolsteeg ongewijzigd door de gemeenteraad te laten goedkeuren is gestrand. Bosch voerde als argument aan dat 8-hoog bouwen op deze plek zou passen binnen de stedebouwkundige visie Rotsoord, die de gemeenteraad in februari 2006 vaststelde. Ook zou een lager bouwplan volgens de projectontwikkelaar die eigenaar is van het terrein niet rendabel genoeg zijn.

De raadscommissie stedelijke ontwikkeling sloot zich in ruime meerderheid aan bij het argument van bewoners die aangaven dat in de eigen ruimtelijke visie van de gemeente er gemiddeld vier lagen gebouwd wordt langs de Vaartse Rijn, met een variatie tussen twee en zes lagen. Het argument dat de projectontwikkelaar te weinig zou verdienen werd door SP-woordvoerder Paulus Jansen gedemonteerd: nog geen vijf jaar geleden is 400 meter verderop de woonwijk Vondelparc gebouwd. Die is nog geen vier lagen hoog en gebouwd op duurdere grond.

De afwijzing is een succes voor de SP wijkledengroep Hoograven die de bewoners bij herhaling mobiliseerde tegen de dreigende hoogbouw.