Een weekend van solidariteit met Palestina

21 mei 2007

Een weekend van solidariteit met Palestina

9c9e.jpgOp 1 en 3 juni organiseert de Palestijnse Gemeenschap Nederland vanwege de 40-jarige bezetting van Palestina samen met de Utrechtse SP afdeling twee benefietactiviteiten om steun te bieden aan een vruchtbaar Palestijns initiatief: de Palestinian Cycling Club.

Palestinian Cycling Club

Ongeveer twintig meiden en acht jongens maken sinds februari 2007 elke week een fietstocht in de omgeving van Jericho. Voor ons is fietsen de normaalste zaak van de wereld, maar in Palestina is fietsen niet gebruikelijk. De jongeren in Palestina worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de bezetting door Israël. Zij kunnen niet vrij binnen hun eigen grondgebied reizen en worden regelmatig bij de Israëlische checkpoints tegengehouden.

Op de fiets worden de jongeren echter wel doorgelaten waardoor zij meer bewegingsvrijheid hebben. Op de fiets ervaren zij onafhankelijkheid en vrijheid. Zij werken aan hun conditie, raken negatieve spanning kwijt en krijgen meer zelfvertrouwen. Het is een positieve manier om de vrije tijd te besteden. De jongeren willen graag vaker en meer trainen en hebben behoefte aan eigen fietsen, want nu moeten zij die steeds huren en de huurfietsen zijn van slechte kwaliteit. Hiervoor hebben zij nieuwe fietsen, materiaal, kleding en een trainer nodig.

Kom op vrijdag 1 en zondag 3 juni eten, feesten en fietsen voor Palestina!

De opbrengst voor de Palestijnse Fietsclub wordt verdubbeld door de Stichting De Wilde Ganzen. SP-senator Anja Meulenbelt is als spreker vertegenwoordigd.

Programma:

Vrijdag 1 juni: Eten, Lezingen, Feest!

Locatie: 'BOEG' Oudegracht 245 (boven Tivoli)

19.00 uur: eten in Palestijnse stijl (beperkt aantal plaatsen, prijs is 7,50 euro)

Vanaf 20.30 uur: presentatie door activiste Kristel Letschert, een lezing door SP-senator Anja Meulenbelt en de presentatie van de SP-publicatie: ?Het Beloofde Land, Het Beroofde Land?. Vanaf 22.00 tot 23.30 uur feesten met de Palestijnse band Hanien en Dj Nordin. De prijs voor deze activiteiten is ook 7,50 euro.

Geef je snel op vóór dinsdag 29 mei via integratie.utrecht@sp.nl of 06 24414717

Zondag 3 juni: Benefietstocht

11.00 - 12.30 uur: historische fietstocht door Utrecht. Prijs is 10 euro. Maximaal 25 deelnemers.

De fietstocht start op het Domplein en voert onder andere langs de grachten, hofjes, Wilhelminapark en Rietveld Schroderhuis, dat op de Unesco Werelderfgoed lijst staat. De gids, Kristel Letschert, is zelf nauw betrokken bij de oprichting van de Palestijnse fietsclub. Bovendien is zij professioneel stadsgids in Utrecht. Geef je snel op om teleurstellingen te voorkomen via kletschert@hotmail.com of 06-22080450

Zie ook dit en dit filmpje op Youtube van de jongens en meiden van de fietsclub in Palestina.