Winkeliers Hart van Hoograven luiden de noodklok

9 april 2008

Winkeliers Hart van Hoograven luiden de noodklok

Door Tim Schipper

In de raadsvergadering van 3 april vroeg ik wethouder Bosch - niet voor het eerst - om aandacht voor de kleine ondernemer in herstructureringsgebieden. In zijn beantwoording zegde de wethouder toe dat dit een speerpunt van het college is en blijft. Voor de winkeliers aan 't Goylaan was alles al in kannen en kruiken, met een case manager voor de individuele begeleiding van de winkeliers. Ik geloofde hem...tot gisteren.

Want toen werd ik benaderd door enkele van de nog zittende ondernemers aan 't Goylaan. Waar hebben ze mee te maken:

1. De huursprong. Momenteel betalen ze zo'n 70 euro / m2. De huurprijs in het nieuwe winkelcentrum is 250 euro / m2. Bij gelijkblijvend winkeloppervlak is dat dus bijna 4 x zoveel. De minimale perceelgrootte is 100 m2. Een flink deel van de zittende ondernemers - met name de allochtone winkeliers - heeft zo'n oppervlak niet nodig. De huren zijn weliswaar de afgelopen 5 jaar niet verhoogd, maar daar staat tegenover dat er aan onderhoud al zo'n 10 jaar niets is gebeurd.

2. De rol van Mitros. Mitros biedt een verhuiskostenvergoeding van 4500 euro. De nieuwe winkels worden casco opgeleverd. De eigenaar van fietswereld Ekeris schat dat hij aan verhuizing plus inrichting ruim 100.000 euro kwijt is.

Afbeelding: Skyscrapercity.com

3. De rol van de gemeente dus. De winkeliers hebben nog nooit iemand gezien van de gemeente, laat staan dat ze een 'case manager' hebben. Wel hebben ze - op eigen initiatief - contact gezocht met EZ. Van daaruit is aangegeven dat er subsidieregelingen bestaan om tegemoet te komen aan de financiele veranderingen, maar alleen binnen bepaalde kaders. Het moet nog worden bekeken of deze ondernemers daarin passen.

4. Tijdsdruk, want er wordt door zowel de bouwer van de nieuwbouw als Mitros druk gezet op de ondertekening van de nieuwe huurovereenkomst, respectievelijk de huuropzegging. Verwachte verhuisdatum is februari 2009. Dan wil Mitros ook gaan slopen. De druk bestaat eruit dat de panden in het nieuwe winkelcentrum niet worden vrijgehouden voor de zittende winkeliers.

Ik heb deze noodkreet inmiddels gedeeld met de overige leden van de commissie Stedelijke Ontwikkeling. Inmiddels heb ik van diverse fracties reactie ontvangen. De zorg wordt breed gedragen in de raad. Geen woorden maar daden nu; de tijd dringt.