Plan SP: 101 euro minder gemeentebelasting per huishouden

4 november 2008

Plan SP: 101 euro minder gemeentebelasting per huishouden

Om de lokale lastendruk van de Utrechtse burgers te verlagen dient de SP donderdag tijdens de begrotingsbehandeling voorstellen in waarmee het gemiddeld huishouden er 101 euro op vooruit gaat. Mensen in een huurwoning gaan er 132 euro op vooruit en starters gemiddeld ruim 180 euro. Grote bedrijven en mensen die veel verdienen gaan meer betalen. Dit is de kern van het SP-voorstel Lokaal eerlijk delen.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De verhoging van de lokale lasten is in Utrecht de afgelopen 10 jaar enorm uit de hand gelopen. In Utrecht is de gemiddelde lokale lastendruk nu ruim 100 euro hoger dan in Den Haag, Rotterdam of Amsterdam. Het is aan de gemeente om er voor te zorgen dat mensen met een gewoon inkomen niet te veel lokale belastingen en heffingen hoeven te betalen. Er is niks mis mee als grote bedrijven, bijvoorbeeld de banken of de jaarbeurs, wat meer betalen om gewone gezinnen te ontlasten en de voorzieningen in deze stad beter te maken."

In het voorstel van de SP wordt de afvalstoffenheffing verlaagd van 276 naar 144 euro. Het rioolrecht wordt afhankelijk gemaakt van de waarde van het huis of bedrijfspand. De OZB wordt verhoogd zodat met name grote bedrijven en eigenaren van een groot huis meer gaan betalen. Iedereen met een woning goedkoper dan 340.000 euro gaat erop vooruit: gemiddeld 101 euro per Utrechts huishouden. Met deze drie voorstellen komt de lastendruk van Utrechtse huishouden op ongeveer hetzelfde niveau als de andere grote steden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht
06-20337002

Michel Eggermont, SP-woordvoerder financiƫn
06-81082068

Het SP-voorstel Lokaal eerlijk delen kunt u hier lezen.