SP vraagt debat aan over beperking persvrijheid

14 april 2009

SP vraagt debat aan over beperking persvrijheid

De SP Utrecht vraagt een interpellatiedebat aan over het voorkomen van de publicatie van een artikel door burgemeester van Utrecht. Deze aanvraag is medeondertekend door Leefbaar Utrecht, D66 en groep Mossel. De interpellatie vindt plaats op de extra raadsvergadering van 16 april. De SP maakt zich zorgen over de beperking van de persvrijheid.

Het artikel onder de kop ?Wolfsen: ?Regels correct toegepast?? gaat over de pensionregeling die de burgemeester de eerste 14 maanden van zijn burgemeesterschap heeft ontvangen. Hoogleraar Tak, bestuursrechtdeskundige, stelt in het artikel dat deze regeling niet goed is toegepast en dat de burgemeester ?17.000 onterecht heeft ontvangen.

SP raadslid Michel Eggermont: ?Het artikel gaat op geen enkele manier over de schreef, er is sprake van een journalistiek prima stuk. De acties van de burgemeester en de afdeling communicatie om een kleine huis-aan-huis-krant onder druk te zetten zijn buiten alle proporties. We kunnen geen democratie hebben in Utrecht, zonder een vrije pers?

het gewraakte artikel
Lees hier het niet geplaatste artikel
De volkskrant over de kwestie
Lees hier de analyse van Louis Engelman, Oud-journalist Utrechts Nieuwsblad en oud-docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.