Demonstratie bij CDA-congres tegen verhoging AOW leeftijd

31 oktober 2009

Demonstratie bij CDA-congres tegen verhoging AOW leeftijd

Vandaag was in het Beatrixgebouw bij de Jaarbeurs in Utrecht het partijcongres van het CDA. CNV en FNV voerden actie tegen de plannen van het kabinet  om de AOW leeftijd te verhogen. De SP was natuurlijk aanwezig om te laten weten dat 65 nog altijd 65 is, en dat het dat ook moet blijven!

aow1

Ook de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Piet Hein Donner, was aanwezig. Voordat minister Donner naar binnen ging vertelde hij de actievoerders dat hij begreep dat zij het nog niet eens waren met hem, maar dat ze "nog 10 jaar hadden om het eens te worden".

De actievoerders en de SP zullen echter blijven strijden voor een AOW leeftijd van 65. Het plan van minister Donner heeft namelijk niets met sociale zaken of met werkgelegenheid te maken. Het is doodeenvoudig een grove bezuinigingsmaatregel over de rug van oudere mensen heen.

aow-a

De AOW is ook in de toekomst betaalbaar, niemand ontkent dat, zegt de SP. Minister Donner en het kabinet verspreidt fabels over vergrijzing, onbetaalbaarheid en onhoudbaarheid. Zo wil men de geesten rijp maken voor een verhoging van de AOW-leeftijd. De SP stelt: Er zijn andere manieren zijn om 4 miljard te bezuinigen, bijvoorbeeld door de hypotheekrenteaftrek voor schuld van boven het miljoen te beperken. Ook een zogenaamde bankenheffing kan het nodige opbrengen.

Agnes Kant van de SP: "We zien nu dat van de mensen boven de 60 slechts een-derde werkt, van de 64-jarigen slechts 13%. Werkgevers nemen geen ouderen in dienst. Die bezuiniging van 4 miljard kan het kabinet op haar buik schrijven. Omdat mensen geen werk vinden, zullen er meer uitkeringen moeten worden betaald. Verhoging van de AOW-leeftijd zal niet leiden tot langer werken, wel tot langer solliciteren."