FNV en SP Utrecht in actie tegen AOW plannen kabinet

26 oktober 2009

FNV en SP Utrecht in actie tegen AOW plannen kabinet

Vanavond vond er in de jaarbeurs in Utrecht een Politieke Ledenraad van de PvdA plaats waar inhoudelijk gediscussieerd werd over de kabinetsplannen. Onder het motto: "kabinetsplan AOW: een drol", met als ondertitel: "trap er niet in !" voerde de FNV actie tegen het plan van het kabinet om de AOW leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar. En natuurlijk was de SP Utrecht aanwezig om de actie te ondersteunen.

aow-fnv-sp-2

Er waren twee poortjes gemaakt. Een voor 65 jaar en een voor 67 jaar. En de PvdA leden konden kiezen door welke ze naar binnen wilden. Opvallend was dat velen van hen kozen voor het 65 poortje ondanks het standpunt van hun vertegenwoordigers in het kabinet.

aow-fnv-sp-3

De FNV stelt: "Het kabinetsvoorstel is een oneerlijke bezuiniging van € 4 miljard. Verhoging van de AOW-leeftijd met twee jaar betekent twee jaar AOW inleveren: voor een alleenstaande is dat € 25.000,-. Voor gehuwden gelden andere bedragen, per huishouden gaat het om € 35.000. De bezuiniging op de AOW vergroot inkomensverschillen, verslechtert de arbeidsmarktpositie van lagere en middeninkomens, heeft ongewenste koopkrachtgevolgen en schuift de rekening vooral door naar jongeren."

De SP is het daar volledig mee eens en zegt: "Het plan van PvdA, CDA en CU om de AOW-leeftijd naar 67 verhogen is onacceptabel. Het plan is onrechtvaardig, onuitvoerbaar en leidt tot armoede. Er is totaal geen draagvlak voor dit plan, niet bij de mensen in het land, niet bij de vakbonden en niet bij de middelgrote en kleine bedrijven. We worden belazerd. Het plan is asociaal en moet van tafel. Wij zijn voor het plan 'Drees'. In al zijn eenvoud is dat nog altijd debeste manier om ouderen in een beschaafd land de rust te gunnen waar ze recht op hebben."

Voor meer informatie over de actie en het tekenen van de petitie kijk op www.65blijft65.nl.

Hieronder nog een kort fotoverslag van wat er deze avond gebeurde:

aow-fnv-sp-8De drol van het kabinet aow-fnv-sp-9In discussie met de PvdA

aow-fnv-sp-5SP-ers in actie