De sloopkogel stoppen, het kan wel!

14 november 2009

De sloopkogel stoppen, het kan wel!

ronny_vd_lek

Protest tegen sloopplannen Kanaleneiland-noord

82% van de bewoners van Kanaleneiland-Noord is tegen de sloopplannen van de gemeente en woningbouwvereniging Mitros. Toch probeert de gemeente de sloop door te drukken. Al jaren zijn er plannen om te slopen. Sinds maart 2009 is er een officiƫle huurdersvereniging waarmee de gemeente verplicht moet overleggen.

Ronnie van der Lek is een van de bestuursleden en woont in Kanaleneiland-Noord. Hij is blij met zijn huurflat op de Rooseveltlaan. Vanuit zijn woonkamer kijkt hij uit over het Amsterdam-Rijn-kanaal "Dit uitzicht kan ik me nergens anders in de stad veroorloven." De huurdersvereniging wordt door het grootste gedeelte van de bewoners ondersteund. "We zijn alle 450 huizen langsgegaan met een petitie die ondertekend is door 82% van de bewoners. Hierin stond dat er niet gesloopt maar gerenoveerd moet worden."

"Het is een langdurige strijd"

Na maanden van praten met de gemeente en Mitros, is er nog steeds geen verbetering van de plannen. "Ondanks een tekort aan huurwoningen willen ze onze woningen gaan slopen. Waar moeten we dan heen? Ik ben 59 en kan geen huis kopen," aldus Van der Lek. Ook zijn buurman, Mimoum Zaaim, wil niet weg uit Kanaleneiland. "Zolang de moskee hier staat, wil ik hier niet weg." Zaaim is ook bestuurslid van de huurdersvereninging Kanaleneiland-Noord en strijdt samen met Van der Lek voor behoud van hun huurflat: "Het is een langdurige strijd en je hebt een lange adem nodig. We worden aan het lijntje gehouden door de gemeente en Mitros, ze willen uiteindelijk toch slopen."

Steun van de SP

In deze strijd tegen het slopen van goede woningen worden ze gesteund door de SP. "De PvdA heeft ons allang in de steek gelaten. GroenLinks, die ons eerst steunde, heeft in de gemeenteraad uiteindelijk toch voor slopen gestemd. Dit waarschijnlijk onder de druk van de PvdA," vertelt Van der Lek. Via Tim Schipper, de fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad, zijn ze in contact gekomen met Kees van Oosten die hun nu juridische ondersteuning biedt.

Ronnie van de Lek: "Dankzij de steun van Kees van Oosten weten we wat onze rechten zijn. Ze kunnen niet zonder toestemming van de bewoners slopen." Slopen van hun woningen is niet de oplossing voor de sociale problemen die er zijn in de wijk. Zaaim begrijpt niet dat aan deze problemen niks wordt gedaan: "Ze praten alleen over slopen, maar er is geen sociaal plan. De problemen worden zo alleen maar over de stad verspreid."

Lees meer over woningbouw.