Oost verliest VMBO school. Wethouder gaat "praten" met ouders.

19 november 2009

Oost verliest VMBO school. Wethouder gaat "praten" met ouders.

centraal-college-leerlingen

De meerderheid van de gemeenteraad stemde donderdag 19 november voor het Aanvalsplan VMBO. Dit plan moet het voorbereidende beroepsonderwijs in Utrecht redden. De SP stond grotendeels achter het Aanvalsplan, maar stemde toch tegen vanwege het opheffen van het Centraal College in Utrecht Oost.

In het Aanvalplan staat dat het Centraal College in Utrecht Oost moet fuseren met het Vader Rijncollege en naar het noorden moet verhuizen. Leerkrachten en ouders van het Centraal College voerden actie voor behoud van hun kleine school. Het gemeentebestuur zei niets voor ze te kunnen doen. Volgens Chris Baerveldt (SP fractielid in Utrecht) heeft wethouder Den Besten (PvdA) gewoon te weinig creatief nagedacht over andere oplossingen. Omdat de fusie niet tegen te houden bleek in de gemeenteraad, vroeg hij wethouder Den Besten om snel eens met de ouders van de school zelf te gaan praten. De wethouder vertelde dat ze dat wilde doen.

Vanaf het moment dat de plannen voor het opheffen van het Centraal College bekend gemaakt werden, was er grote onrust. Docenten droegen een lijkkist het stadhuis binnen toen het plan voor het eerst werd gelanceerd. Beloften dat de school na alle verhuizingen de afgelopen jaren eindelijk een eigen mooi gebouw zou krijgen en houden, bleken ineen niets waard te zijn. Na de vakantie schreven ouders kwade brieven naar de gemeenteraad. Veel ouders en hun kinderen hadden juist voor een kleine vakschool gekozen. Het Centraal College is vaak de eerste keuze voor kinderen die een vaste structuur en een overzichtelijke kleine school nodig hebben, liefst ook nog in de eigen buurt. Verder is het maar de vraag of het vakonderwijs overeind blijft en of de intergratie van docenten en kinderen in de nieuwe school wel goed gaat. Daar zijn nu veel te weinig garanties voor. Er zijn nu ouders en kinderen op zoek naar een nieuwe school, vaak buiten de stad.

Nu de meerderheid van de gemeenteraad het Aanvalsplan VMBO heeft aangenomen, lijkt het lot gevallen. Maar de ouders en kinderen en de docenten moeten verder. De SP wil daarom dat de gemeente hen niet zomaar aan hun lot over laat. Het gesprek van de wethouder met de ouders is alleen maar stap 1. Het gaat er tenslotte om dat kinderen goed kunnen opgroeien en leren.