Abvakabo FNV steunt protesterende studenten

1 februari 2010

Abvakabo FNV steunt protesterende studenten

De studentenprotesten in Utrecht en andere steden worden ondersteund door Abvakabo FNV, de vakbond van het personeel op Universiteiten en Hogescholen. De studenten voeren actie tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs en de voorgenomen afschaffing van de basisbeurs.

SP Utrecht is blij met deze duidelijke stellingname van de vakbond. Werknemers en studenten moeten samen optrekken tegen de bezuinigingen. Lees hieronder het persbericht van Abvakabo FNV.

Abvakabo FNV: "Investeer in Wetenschappelijk Onderwijs"

In verschillende steden voeren groepen studenten actie tegen de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in het hoger onderwijs. Abvakabo FNV steunt de studentenprotesten. De komende jaren moet er juist worden geïnvesteerd in hoger onderwijs en onderzoek, vindt de vakbond. Kennis, innovatie en onderwijs zijn van groot belang voor de Nederlandse economie. Het kabinet erkent dit al jaren. Toch blijft Nederland achter op andere landen, zoals de VS, die juist investeren in onderwijs en onderzoek.

Abvakabo FNV maakt zich zorgen om de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek aan universiteiten. Verschillende universiteiten hebben de afgelopen jaren al flink bezuinigd. Dit is ten koste gegaan van de werkgelegenheid en dreigt ten koste te gaan van de kwaliteit die docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel kunnen bieden. Voldoende contacturen en voldoende tijd voor onderzoek en onderwijsontwikkeling zijn broodnodig voor goed wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Daar horen ook goede arbeidsvoorwaarden bij. Binnenkort gaat Abvakabo FNV onderhandelen over een nieuwe cao, waarbij wordt ingezet op behoud van koopkracht en werkgelegenheid en ontwikkelingsmogelijkheden voor alle medewerkers aan universiteiten.